Ifølge det danske vegvesenet har den vært ute av drift i to år. Men nå forventer veivesenet å slå på Danmarks mest aktive fotoboks igjen.
Danmarks mest aktive fartskamera må slås på igjen.
Akkurat nå er den såkalte stjerneboksen ute av drift. Og ifølge det danske vegvesenet har det vært slik i to år.
Men nå må den kanskje slås på igjen, sier myndigheten til TV2.
Det danske vegdirektoratet forventer selv å kunne slå på fotoboksen, som ellers har brakt inn 25 millioner kroner i omsetning, i midten eller slutten av april.
Og når driften er i gang igjen, skal det gå bra. Lokasjonen på Bogensevej i Næsby i Odense er et lønnsomt sted.
Den siste opptellingen fra den gang fotoboksene fortsatt var i drift viser at 14 sjåfører fikk bot på strekningen hver eneste dag. I 2020 steg tallet til 5145.
Når fotoboksen aktiveres igjen, settes den til å blinke førere som kjører i over 50 km/t.
Fra fotoboksen ble satt opp i 2018 og frem til 2021 ble det fordelt boder til en verdi av 25,4 millioner kroner på Bogensevej.
Dette tilsvarer at 17 804 sjåfører har fått bot for å ha kjørt for fort. Den mest lønnsomme fotoboksen i 2025 er plassert på Sjælland.
På Roskildevej i Albertslund var det 1.105 tilfeller. Det resulterte i en innkreving på 2,098 millioner kroner.
Rikspolitiet sier imidlertid at ikke alle pengene nødvendigvis går til statskassen. Det er ikke sikkert at alle sakene til slutt vil resultere i bøter.
Boosted har tidligere rapportert at de mobile fotobilene også er en veldig god forretning for staten.
Faktisk er det en så god forretning at Finansloven forventer et ganske stort, tresifret millionbeløp hvert år.
Men ikke alt det danske vegdirektoratet gjør er en suksess for statskassen. Myndigheten forteller Boosted at de fjerner flere veihumper verdt én million kroner hver.