Svensk politi opplever så mange feil på sine nye Volvoer at sjefene ikke vet hvor de skal begynne. Nå virker ikke hastighetsmålerne.
Bilister på svenske veier kan passere en politibil med litt mer ro i sjelen. I alle fall hvis det går for fort.
Mye av utstyret som er i de ellers splitter nye Volvoene som politiet kjører rundt i, fungerer ikke. Og nå viser det seg også å være tilfelle med hastighetsmålerne.
Utstyret er basert på radarteknologi. Men politiet kan ikke få det til å fungere.
– Det har vært så mye bråk at vi ikke vet hvor vi skal begynne, sier Erling Andersson, som er nasjonal koordinator for trafikpolitiet i Sverige, ifølge Carup .
LES OGSÅ: Haas må ikke forlate Nederland – skylder 60 millioner
Det er langt fra første gang den nye teknologien i biler har skapt problemer for politiet. Både deres radarer og kamerautstyr er allerede installert i mer enn 2200 nye politibiler, henholdsvis Volvo XC60 og V90.
Men det går bare ikke. Og vel det samme. For svensk lov hindrer faktisk politiet i å bruke mye av utstyret annet enn på en svært begrenset prøvebasis.
I tillegg til radaren består systemet av kameraer som er montert rundt hele politibilen og kan filme i 360 graders vinkel. Det står på nummerskiltet, og fartsbetjentene får lappen i posten eller på mobilen, uten engang å merke politibilen.
I tillegg til radarsystemet har politibilene kameraer montert som filmer i 360 graders vinkel. Teknikken leser også bilskiltet, og det er et problem. Les mer om det her .
Politiet i Sverige har brukt to milliarder svenske kroner på å skaffe nye politibiler. Pengene kommer fra landets offentlige kasser. Men det er foreløpig ikke kjent når teknologien i bilene fungerer som den skal eller når den kan brukes lovlig.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!