Mannen med ansvar for hele Volkswagen-konsernet mottar 72 millioner danske kroner i lønn per år. Nå vil han tvinge ansatte til å redusere lønnen med 10 prosent.
Volkswagens toppledelse har sett bedre ut. Også utover til. Det er blant annet millionreiser i krisetid og skyhøye lønninger som setter riper i lakken.
Og nå vil mannen med det øverste ansvaret i Volkswagen-konsernet, direktør Oliver Blume, tvinge de ansatte på gulvet til lønn. Konkret foreslår direktøren at bilmerket krever inn 10 prosent av lønnen.
Alt for å sikre at Volkswagen som bilmerke i det hele tatt overlever. i forkant av andre runde av en serie tariffforhandlinger har det kommet mer informasjon.
Informasjon som setter Oliver Blume i et enda dårligere lys om mulig.
Den tyske bilgiganten, som har 120.000 ansatte på seks forskjellige steder i Tyskland, planlegger å forhandle seg frem til et lønnskutt på rundt ti prosent for fabrikkarbeidere. Dette vil bety en reduksjon i årslønnen til ca DKK 27.000 for mange ansatte.
LES OGSÅ: Nye Volvo EX30 taper så mye i verdi pr kilometer
Til sammenligning tjente medlemmer av Volkswagens ledergruppe i snitt 46 millioner danske kroner i fjor. Konsernets administrerende direktør, Oliver Blume, mottok selv en samlet lønnspakke på 72 millioner danske kroner inkludert pensjon.
Sparerunden, som forventes å gi Volkswagen fire milliarder euro, er et forsøk på å møte de økonomiske utfordringene selskapet står overfor. I tillegg til lønnsfallet vurderer ledelsen også å stenge en rekke fabrikker, noe som kan føre til ytterligere oppsigelser.
De konkrete detaljene rundt innsparingene er foreløpig ikke fastlagt, da forhandlingene med de 120.000 berørte ansatte først starter i slutten av oktober.
Men ifølge lokalavisen Wolfsburger Allgemeine Zeitung og det tyske forretningsmediet Handelsblatt er lønnsnedgang og fabrikkstenging sentrale elementer i Volkswagens spareplan.
Volkswagen har totalt 296.134 ansatte i Tyskland, og det er først og fremst fabrikkarbeiderne som forventes å bli rammet av innsparingene.
Volkswagen er imidlertid ikke den eneste i bilbransjen som går på diett. Hos underleverandøren ZF, som bl.a. lever av å bygge automatgir, må inntil 44 milliarder danske kroner finnes i en spareplan. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!