I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling.
Mens myndigheter rundt om i Europa er travelt opptatt med å tvinge elbiler ned i halsen på sjåførene, er de ikke så opptatt med å hoppe over i elbiler selv.
I Danmark, for eksempel, går bare fire av 32 ministerbiler på strøm. Mens det i England er enda «verre».
I hvert fall når man tenker på at befolkningen blir fortalt at de bør velge elbil, og at de også blir straffet i form av høyere avgifter for ikke å gjøre det.
Men ifølge What Car? er det bare én av fem biler som eies av den britiske regjeringen som går på strøm.
Samtidig er 35 prosent dieselbiler, 35 prosent hybridbiler og 6 prosent bensinkjøretøy. Ytterligere 2 prosent er ladbare hybridbiler.
Situasjonen er «verst» i Justisdepartementet (det vil si det engelske, red.), hvor bare 16 prosent av alle bilene i bilparken går på strøm.
– Det er helt feil at myndighetene ikke rydder opp i sin egen flåte.
– Samtidig straffer det vanlige sjåfører for ikke å kjøre elbiler ved å ilegge høyere avgifter på alternative kjøretøy med lave utslipp, sier Steve Huntingford, redaktør for What Car?.
Dette handler også om hykleriet til den britiske regjeringen. For med bare 22 prosent elbiler i bilparken er det et godt stykke igjen til de 100 prosentene de ellers har lovet å bare kjøre inn innen senest 2027.
Nemlig hele tre år før det blir forbudt for resten av befolkningen å kjøpe noe annet enn nye elbiler.
Engelskmennene har imidlertid hoppet noe frem og tilbake i tid når det gjelder når bensin- og dieselbiler skal forbys fra bilforhandlere.
Opprinnelig var det 2030, så ble fristen flyttet frem fem år, og nå er vi tilbake på start. Forresten er det hele fem år før EU, som England ikke lenger er medlem av, har til hensikt å gjøre det samme.