Tysk bilfabrikk nær kollaps – taper 32 milliarder

Northvolts tyske batterifabrikk i Heide, som var et prosjekt for både landets kansler og batterifabrikkens leder, har gjennomgått en rekonstruksjon. Skattebetalerne kan tape 32 milliarder kroner.

Northvolts tyske batterifabrikk, kjent som Northvolt Drei, i Hedie står ikke bare overfor, men midt i alvorlige økonomiske problemer.

Storprosjektet, som ble initiert av Northvolts direktør Peter Carlsson og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz, har nå endt i en rekonstruksjon fordi morselskapet har kollapset.

For tyske skattebetalere betyr dette en potensiell risiko for å tape opptil 7,15 milliarder danske kroner.

Planene for fabrikken i Schleswig-Holstein var ellers svært ambisiøse. En enorm batterifabrikk måtte bygges. Hvis eller når fabrikken blir bygget, vil den ende opp med å koste 32,5 milliarder kroner.

Fabrikken skulle ha skapt 6000 arbeidsplasser. De nye jobbene ville ha gjort underverker i en region preget av høy arbeidsledighet. Av samme grunn fikk prosjektet betydelig statlig støtte.

Tyske skattebetalere bidro med rundt 7,15 milliarder danske kroner. Støtten ble gitt i form av både tilskudd og lån. Den tyske fabrikken var ment som en kopi av Northvolts anlegg i Skellefteå i Sverige.

Nå ser det imidlertid ut til at de investerte midlene og de mange arbeidsplassene er i fare. Selskapet Northvolt Drei, som står for byggingen, gikk ikke konkurs da morselskapet kollapset tidligere i år.

Men det kan være over nå.

Milliarder på spill for tyske skattebetalere

For selv om en rekonstruksjon ikke er det samme som konkurs, lurer fortsatt total nedleggelse rett rundt hjørnet.

Mikael Kubu, kurator ved Northolt i Tyskland, har bekreftet den nye informasjonen overfor avisen Der Spiegel.

Hos Bild går vi enda lenger.

– Det er til og med risiko for konkurs! Et tap på milliarder i skattebetalernes penger virker stadig mer sannsynlig, skriver mediehuset.

Ifølge Der Spiegel kan tapet for tyske skattebetalere beløpe seg til de nevnte 7,15 milliarder danske kroner. Tyskland merker allerede effektene av Northvolts økonomiske vanskeligheter på andre måter.

Volkswagen var en av de største eierne i Northvolt-gruppen. Bilmerket hadde investert nesten 13 milliarder danske kroner i batteriprodusenten. De pengene er nå også i faresonen, hvis de ikke allerede er avskrevet i direktørkorridorene i Wolfsburg.

Til tross for de dystre utsiktene, fastholder Northvolts tyske selskap at byggingen av fabrikken vil fortsette.

Selskapet håper at nye investorer vil trå til. Men i så fall vil det kreve en redningsplan bygget fra et foreløpig ukjent milliardbeløp.

Investorjakt og fortsatt bygging i Heide

– Byggingen i Heide fortsetter, mens det pågår diskusjoner med potensielle investorer som viser stor interesse for den tyske lokasjonen, sier Northvolt i Tyskland.

Situasjonen for Northvolt Drei er kritisk, og de kommende månedene vil vise om det kan finnes en bærekraftig løsning for den tyske batterifabrikken.

Usikkerheten rundt Northvolt understreker de store økonomiske risikoene som selv tyske bilmerker føler akkurat nå.

Hos Volkswagen ser det ut til at de ikke bare kan vinke farvel til de mange milliardene med batterier. Det samme gjelder for en eller flere av konsernets bilfabrikker. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trump gjeninnfører forbud mot bensin- og dieselbiler

Donald Trump og Kongressen har stoppet Californias planer om...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50...

97 prosent sier nei takk – bilmerke dropper manuell girkasse

Mini har offisielt skrotet den manuelle girkassen – og...

Tesla stuper i nok et land – 30 prosent er borte

Tesla har det tøft. Selv om den nye Model...

Kriserammet bilmerke slutter å bygge elbiler i 2028

Etter 100-årsjubileet endrer Chrysler og Stellantis kurs. Den opprinnelige...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...

Ansatte frykter konkurs – Ford bygger batterier til elbiler

Ansatte og deres fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs. Likevel har Ford startet produksjon av batterier til merkets egne elbiler. Ford...