11. desember, 2024

Tysk bilgigant i krise – skylder over 7,5 milliarder danske kroner

Den tyske underleverandøren Webasto, som forsyner det meste av bilindustrien, er i en akutt gjeldskrise med en gjeld på over 7,5 milliarder danske kroner.

Den tyske underleverandøren Webasto er i en akutt krise. Selskapet, som produserer bildeler som tak og varmesystemer, har en gjeld på 7,5 milliarder kroner, tilsvarende 1 milliard euro, som må refinansieres.

Krisen ved hovedkvarteret i byen Stockdorf skyldes en nedgang i bilindustrien, som har rammet Webasto hardt. Boosted har også nevnt tyskernes økonomiske problemer. Les mer om det her .

Webasto og selskapets långivere, inkludert BayernLB og UniCredit SpA, er i ferd med å utnevne en restruktureringssjef som skal føre tilsyn med forhandlinger om nye lån.

Selskapet har også ansatt Rothschild & Co. å gi råd om gjeldsproblemene og mulige fusjoner eller overtakelser.

Det skriver Bloomberg .

LES OGSÅ: Hva er ikke lov her? Prisen er 5000 kroner

Forhandlingene kommer noen måneder etter at Webasto inngikk en avtale med bankene om å justere betingelsene på sine lån etter overskridelse av lånevilkårene. Den dårligere økonomiske ytelsen enn forventet har imidlertid ført til nye forhandlinger med långiverne.

Webastos situasjon gjenspeiler utfordringene bilindustrien står overfor. Overgangen til elbiler har gått tregere enn forventet. Og de økende levekostnadene legger press på forbrukerne, som igjen holder seg unna de nye bilene i større grad.

Ford Motor Co. kunngjorde nylig planer om å kutte 4000 arbeidsplasser i Europa, og Volkswagen AG vurderer å stenge flere fabrikker i Tyskland. Faktisk kaller merkevarens direktør det en direkte nødvendighet. Akkurat som permitteringer kan komme på tale.

Webasto har også opplevd økt konkurranse fra kinesiske selskaper, noe som har ført til fallende salg i Kina i 2023. Den høye gjelden, som delvis ble tatt opp for å finansiere en utvidelse av virksomheten, har nå snudd til et betydelig brudd.

Webasto rådes av advokatfirmaet Milbank LLP. Mens Freshfields Bruckhaus Deringer LLP gir råd til bankene. Ved utgangen av 2023 hadde Webasto lån for over 7,8 milliarder danske kroner. Et av lånene alene var på 6 milliarder danske kroner.

Selskapet har allerede begynt å slanke seg. I februar solgte Webasto majoriteten av et ladestasjonsselskap. Og bare én måned senere ble det kjent at masseoppsigelser er en del av de videre vurderingene.

Latest

Don't miss

Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet....

98 prosent av fartsbøtene kommer fra fotobokser

98 prosent av bilister som kjører for fort blir...

Renault blir slukt av et annet bilmerke, mener eksperter

Selv tar han spådommen sin med en klype salt....

De aller fleste elbiler dør av en uventet feil

De aller fleste elbiler dør ikke fordi selve batteripakken...

Recaro unngår konkurs – reddet av italienere

Den tyske sete- og hytteprodusenten Recaro Automotive slipper nå...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...