26. april, 2025

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken.

Det tyske kultmerket Isdera har gått konkurs. Selskapet bak Imperator 108i og Commendatore 112i begjærte seg konkurs etter mer enn 42 år med svært få biler.

Det tyske luksusbilmerket Isdera har gått konkurs etter mer enn 40 år i bransjen. Selskapet, kjent for eksklusive biler som Imperator 108i og Commendatore 112i, har alltid produsert biler i svært små antall.

Men nå er det blitt for lite til å holde virksomheten flytende. Dette melder avisen Bild .

11. april begjærte Isdera AG seg konkurs ved tingretten i Saarbrücken. Det markerer slutten på en æra for entusiaster og samlere av merkevaren.

Advokat Thomas Becker fra advokatfirmaet Thimmel and Partner er oppnevnt som midlertidig bobestyrer. Ifølge Bild har Becker erfaring med slikt fra flere lignende saker.

Isdera står for "Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing". Navnet gjenspeiler selskapets fokus på engineering og design.

Bilmerket ble grunnlagt i 1982 av Ebert Schulz. Han var tidligere utvikler hos Porsche. Etter sin tid i Zuffenhausen grunnla han sitt eget bilmerke i byen Leonberg. Senere flyttet Isdera til St. Ingbert i Saarland.

Eksklusive biler og høye priser

Isdera ble kjent for å skape trendsettende design og førsteklasses teknologi. Bilene deres var et resultat av håndverk av høy kvalitet. Legendariske modeller inkluderer Imperator 108i og Commendatore 112i.

Imperator 108i ble kun produsert i 30 eksemplarer. Ifølge WirtschaftsWoche kunne bilen nå hastigheter på opptil 310 km/t. Den brukte modifiserte åttesylindrede Mercedes-motorer med opptil 410 hestekrefter.

Etter at merkets popularitet avtok litt på slutten av 1980-tallet, lanserte Isdera Commendatore 112i i 1993. Den hadde også en Mercedes-motor, men nå en tolvsylindret versjon med 620 hestekrefter.

Prisene for en Isdera varierte vanligvis mellom 200 000 og 800 000 D-Marks avhengig av modell og utstyr. Det tilsvarer et sted mellom 740.000 og 3 millioner danske kroner tidligere.

Til tross for de høye prisene sa grunnlegger Ebert Schulz til WirtschaftsWoche for noen år siden at han aldri tjente penger på bilene.

– Det var ren lidenskap, sa gründeren-

Fremtiden til Isdera er usikker

På auksjoner har Isderas modeller oppnådd svært høye priser. For eksempel ble en Commendatore 112i solgt for 1,2 millioner euro i 2021. Det tilsvarer rundt 8,9 millioner danske kroner.

I 2016 solgte Ebert Schulz selskapet sitt til Sinfonia Automotive AG. De nye eierne inngikk et samarbeid med flere kinesiske partnere.

Sammen utviklet de en elektrisk sportsbil kalt Commendatore GT.

Den nye satsingen med Commendatore GT ble imidlertid ikke den forventede suksessen. Siden den gang har det vært veldig stille i og rundt Isdera.

Det er fortsatt uklart hvor mange ansatte som vil bli berørt av konkursen. Det er heller ikke kjent hva de neste trinnene vil være for resten av selskapet.

Verken selskapet selv eller bobestyrer Thomas Becker har så langt kommentert situasjonen overfor media. Fremtiden til det ikoniske merket er derfor usikker.

Hvis du er interessert i unike biler og spesialbygde kjøretøy, kan du finne mange flere historier på Boosted.dk. Vi skriver fortløpende om utviklingen.

Selv når det ender i konkurser eller enorme oppsigelsesrunder. Isdera AG er langt fra det eneste bilmerket som har brukket nakken den siste tiden. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilen din er skitnere enn toalettet – her er det verste

En studie fra Aston University viser at spesielt bagasjerommet...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...