Den tyske dekk- og bildelerprodusenten Contiental AG er nå i en så akutt krise at det kan bli nødvendig å selge unna en hel avdeling.
Hvis administrerende direktør i Continental AG, Nikolai Setzer, ikke snart snur utviklingen, vil det ikke være noen fremtid for den gigantiske underleverandøren i bilindustrien.
Det er konklusjonen i en 67 sider lang rapport som analysefirmaet Bernstein nettopp har publisert.
Det skriver Handelsblatt .
– Vi ser ingenting som tyder på at Continental vil spille en viktig rolle i fremtidige vekstområder som automatiserte trafikklys eller høyytelsesdatamaskiner i biler.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 kroner fra Hans – nå er regningen forsvunnet
– Kostnadene har vært økende i årevis uten fremgang i overskudd pr ansatt, heter det i analysen.
Det er ikke lenge siden Continental innrømmet overfor Financial Times at selskapet sannsynligvis ikke kan overleve hvis virksomheten fortsetter å se ut som den gjør nå.
Styret i Continental AG vurderer å skille Automotive-delen fra resten av konsernet. Det opplyser konsernet i en pressemelding.
Dersom bildelen, hvor du f.eks. utvikler programvare for kontrollsystemer i biler og mottar halvparten av alt salg, skilles ut, vil Continental igjen 'bare' produsere dekk og deler til industrien generelt.
Det kan imidlertid også skje at Continental AG kvitter seg med Nikolai Setzer, som har vært i selskapet i ulike roller siden 1997. Senest som administrerende direktør fra 1. desember 2020.
Continental AG er ikke det eneste tyske selskapet som har sett bedre dager i bilindustrien. Tilsvarende har tyske ZF, som lever av å produsere girkasser, nylig varslet at de må spare et uhyggelig stort antall milliarder bort de neste årene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her