Den tyske finansministeren Christian Lindner advarer nรฅ om at bilindustrien stรฅr foran en nedsmelting dersom ikke utslippskravene lempes.
Tysklands finansminister vil fjerne de tรธffere CO2-kravene som bilmerker i Europa mรฅ oppfylle allerede 1. januar 2025.
Hvis ikke kravene lempes, stรฅr den europeiske bilindustrien overfor noe nรฆr en total nedsmelting.
Dette er skrevet av Frankfurter Allgemeine Zeitung .
Ifรธlge avisen er finansministeren klar til รฅ gรฅ sรฅ langt som รฅ kreve de nye CO2-kravene fjernet. Alt fordi de รธkte kravene vil fรธre til enorme boder for flere tyske bilprodusenter.
Faktisk er det kun to bilprodusenter/konsern som vil kunne oppfylle de nye utslippskravene fra EU innen nyttรฅr. Det er Tesla og Volvos kinesiske eier Geely. Alle andre stรฅr ved milliardboder.
LES OGSร : Et annet bilmerke har offisielt meldt seg pรฅ Le Mans
Bilmerkenes egen interesseorganisasjon ACEA advarer ogsรฅ om at situasjonen kan bli svรฆrt kaotisk og fremfor alt svรฆrt kostbar. Mest fordi bilistene ikke kjรธper elbiler i det antallet bilmerkene hadde forventet.
Et av selskapene som kan fรฅ det svรฆrt vanskelig under det nye EU-regimet er Volkswagen. For รฅ unngรฅ bodene mรฅ merket รธke andelen elbiler fra dagens 9,2 prosent til hele 24,7 prosent. Altsรฅ mer enn en dobling.
Samtidig er konsernet presset av fallende salgstall og en dypt gjeldsbelastet รธkonomi. Faktisk skylder Volkswagen hele 3200 milliarder danske kroner. Ifรธlge รธkonomidirektรธren har konsernet to โ kanskje tre โ รฅr pรฅ seg til รฅ snu trenden.
Krisen hos Volkswagen gjรธr ogsรฅ at opptil 30.000 ansatte bare i Tyskland risikerer รฅ miste jobben. Men du kjenner ogsรฅ presset hos BMW. Mรผnchen-selskapet skal i likhet med Volkswagen fรฅ slippe ut mer CO2 fra 2025. Les mer om det her .