Tyskerne hevder å ha knust den langvarige myten om elbiler

Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller spesielt lenge. Det er tull, står det.

Det tyske selskapet P3 Group hevder å ha avlivet en utbredt myte om elbiler og deres batterier.

I en ny studie, som P3 Group står bak, er data fra 7000 elbiler analysert. Og resultatet viser at kapasiteten på batteriene avtar betydelig saktere enn mange tidligere antakelser om slitasje på batterier.

Ifølge undersøkelsen skjer den største reduksjonen i batterikapasitet tidlig i batteriets levetid. Batterikapasiteten synker vanligvis fra 100 prosent til 95 prosent innen de første 5000 kilometerne.

Etter det blir batteripakkens kapasitet fortsatt dårligere, men det går tregere, sier tyskerne. Ved 10 000 miles hadde de fleste analyserte batteriene fortsatt omtrent 90 prosent av sin opprinnelige kapasitet igjen.

Etter dette nivået synker kapasiteten i et enda lavere tempo, og mellom 32.000 og 48.000 kilometer holdt kapasiteten seg stort sett stabil.

LES OGSÅ: To passasjerer døde – smeltet i brennende elbil

Undersøkelsen forklarer denne utviklingen med at det dannes et spesifikt belegg på batteriets anode under de første lade- og utladingssyklusene. Dette laget forårsaker en tidlig reduksjon i kapasitet. Men nedbrytningen stabiliserer seg, noe som bremser utviklingen.

P3 Group bemerker at deres data primært er basert på brukte elbiler som er mellom tre og fem år gamle.

Rapporten fremhever også at batterilevetiden avhenger av hvordan bilen brukes og lades. Batteriet skal for eksempel ikke være konstant belastet til det ytterste, verken under lading eller under kjøring. Det anbefales å holde ladenivået mellom 20 og 80 prosent for å optimalisere batterilevetiden.

Men ifølge undersøkelsen har lading over dette nivået ved individuelle anledninger kun begrenset effekt på kapasiteten.

P3 Group understreker imidlertid at deres analyse har visse begrensninger. Databasen inkluderer kun et lite antall elbiler som har mer enn 32 000 kilometer på kortene sine. Og biler som allerede er vraket, er ikke med i statistikken i det hele tatt. Dette betyr at undersøkelsen kun kan gi et øyeblikksbilde av batterienes ytelse og tilstand.

Tilbake i september hevder et irsk selskap å ha kommet frem til et lignende resultat. Også her var og er antallet elbiler relativt beskjedent. Les mer om etterforskningen her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

2 millioner sjåfører vil bli unntatt – Norge dropper spesialbensin

Et politisk flertall på Stortinget sørger nå for at...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i...

Vil spare 12 milliarder – Volvo lager elbiler av brukt stål

Midt i en spareplan som skal innbringe 12 milliarder...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse...

Testen gikk feil – splitter ny elbil nektet å starte

Youtuber Bjørn Nylands tur i en Citroën ë-C3 ble...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Dansk ekspert: 10 år gamle elbiler kan være verdiløse

Mens nordmennene sier 5 år, trekker danske Henrik Byrnel sin vurdering av når elbiler kan være verdiløse til 10 år. Dette skyldes måten bilene...

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget nettverk av hurtigladere i Europa, og de kraftige laderne er på vei til danske forhandlere....

Hybridbil slår rekord – kjører 2100 kilometer på én tank

Den nye Geely Galaxy A7 sedan bruker avansert AI-styrt hybridteknologi for å oppnå en rekkevidde på 2100 kilometer på en full tank bensin. I...

Tesla betaler 190 000 kroner for å ha løyet i Danmark

Tesla Motors Danmark har betalt en bot på 190 000 kroner. Forbrukerombudet straffer elbilgiganten for villedende priser og mangelfull låneinformasjon. Tesla Motors Danmark har...

Toyota gjenvelger elbilkritiker som styreleder

Den frittalende elbilskeptikeren Akio Toyoda har sikret seg støtte for en ny periode som styreleder i Toyota. Gjenvalget kommer midt i en krangel om...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal nå i stedet redde luksuskonsernet Kering, som eier Gucci. Bilgiganten Renault står plutselig overfor et...

Nye Golf GTI er den raskeste Volkswagenen noensinne

For den offisielle premieren av Golf GTI Edition 50 satte racerfører Benny Leuchter runderekord på Nürburgring. Ingen andre Volkswagen-biler er raskere. Den kommende Volkswagen...

Bensinstasjon søker vinner av 40 000 liter bensin

Bensinstasjonskjeden Tinq feirer en milepæl ved å arrangere en uvanlig konkurranse. For å vinne 40000 liter bensin må du kjøre til Nederland 22. juni....

Media: Toyota utvider produksjonen av Supra

Ryktet sier at produksjonen av BMW Z4 M40i med manuell girkasse og søstermodellen Toyota Supra angivelig vil bli forlenget til mai 2026. En ny...

Lamborghini lover at forbrenningsmotoren vil overleve

Den nye elbilen, Lamborghini Lanzador, er forsinket, og merket vil heller beholde V8- og V12-motorene i live i modeller som Revuelto og Temerario. Lamborghini...

«Glemte» sikkerhetsbeltet: Passasjer knuser Tesla-frontruten – med pannen

En mann prøvde å gjenskape et viralt Porsche 911 Turbo S-klipp i en Tesla Model X Plaid, og endte opp med knust frontrute og...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med sin 1:6:90-regel argumenterer han for at hybrider er en «bedre» måte å redusere CO2-utslipp på....