11. desember, 2024

Tyskerne hevder å ha knust den langvarige myten om elbiler

Tyske P3 Group hevder nå å ha knust en vedvarende myte om elbiler – nemlig at batteriene i bilene ikke varer særlig mye eller spesielt lenge. Det er tull, står det.

Det tyske selskapet P3 Group hevder å ha avlivet en utbredt myte om elbiler og deres batterier.

I en ny studie, som P3 Group står bak, er data fra 7000 elbiler analysert. Og resultatet viser at kapasiteten på batteriene avtar betydelig saktere enn mange tidligere antakelser om slitasje på batterier.

Ifølge undersøkelsen skjer den største reduksjonen i batterikapasitet tidlig i batteriets levetid. Batterikapasiteten synker vanligvis fra 100 prosent til 95 prosent innen de første 5000 kilometerne.

Etter det blir batteripakkens kapasitet fortsatt dårligere, men det går tregere, sier tyskerne. Ved 10 000 miles hadde de fleste analyserte batteriene fortsatt omtrent 90 prosent av sin opprinnelige kapasitet igjen.

Etter dette nivået synker kapasiteten i et enda lavere tempo, og mellom 32.000 og 48.000 kilometer holdt kapasiteten seg stort sett stabil.

LES OGSÅ: To passasjerer døde – smeltet i brennende elbil

Undersøkelsen forklarer denne utviklingen med at det dannes et spesifikt belegg på batteriets anode under de første lade- og utladingssyklusene. Dette laget forårsaker en tidlig reduksjon i kapasitet. Men nedbrytningen stabiliserer seg, noe som bremser utviklingen.

P3 Group bemerker at deres data primært er basert på brukte elbiler som er mellom tre og fem år gamle.

Rapporten fremhever også at batterilevetiden avhenger av hvordan bilen brukes og lades. Batteriet skal for eksempel ikke være konstant belastet til det ytterste, verken under lading eller under kjøring. Det anbefales å holde ladenivået mellom 20 og 80 prosent for å optimalisere batterilevetiden.

Men ifølge undersøkelsen har lading over dette nivået ved individuelle anledninger kun begrenset effekt på kapasiteten.

P3 Group understreker imidlertid at deres analyse har visse begrensninger. Databasen inkluderer kun et lite antall elbiler som har mer enn 32 000 kilometer på kortene sine. Og biler som allerede er vraket, er ikke med i statistikken i det hele tatt. Dette betyr at undersøkelsen kun kan gi et øyeblikksbilde av batterienes ytelse og tilstand.

Tilbake i september hevder et irsk selskap å ha kommet frem til et lignende resultat. Også her var og er antallet elbiler relativt beskjedent. Les mer om etterforskningen her .

Latest

Don't miss

Sverige vil forby sjåfører å bruke skiltskilt

Den kan brukes av kriminelle. Derfor vil Sveriges justisdepartement...

Undersøkelse: Kvinner gjør klart flest bulker i bilene

Ifølge en ny rapport fra Finans Norge er det...

Kenneth vil fjerne vektavgiften på veteranbiler

Det vil koste statskassen 60 millioner kroner, sier Kenneth...

Christoffer får ikke elbilen til å holde kjeft

Christoffer Hellenes eier en Nissan Leaf. Men bilen vil...

Skoda er nå et mer populært bilmerke enn Audi

Mens Volkswagen både annonserer fabrikkstenginger og permitteringer i Tyskland,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Helt nye tall – trafikken i Danmark er verst

Sammenligner man med de andre landene i Norden, kommer Danmark dårligst ut med partikkelforurensning. Men Sverige gjør det nest best. Danmark er det nordiske...

Ny forskning avliver myter om elbiler i trafikken

En ny norsk undersøkelse viser at elbiler ikke er overrepresentert. I hvert fall ikke når det gjelder trafikkulykker. Elbiler er ikke overrepresentert i antall...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...