I Tyskland noteres det for 7. måned på rad at elbiler selger dårlig uten statlige tilskudd. I juli måned falt salget med nesten 37 prosent.
Tyskerne er ikke gale etter elbiler. I hvert fall ikke de uten statlig støtte. For 7. måned på rad falt salget av elbiler i Tyskland, som ellers er Europas største bilmarked.
Dette viser helt nye tall fra det tyske svaret til det svenske transportverket KBA .
Totalt ble det solgt i overkant av 30.000 nye elbiler i juli 2024. Det er en nedgang på 36,8 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Elbiler er nå nede i 29 prosent av det totale nybilsalget i Tyskland. Dette må ses i sammenheng med at landets regjering fjernet all støtte til elbiler i desember i fjor. Det skjedde med umiddelbar virkning. Det vil si fra den ene dagen til den andre.
LES OGSÅ: Toyota gjenoppliver Starlet-navnet…. på en Suzuki
Totalt ble det registrert 238.263 nye personbiler på Europas største bilmarked i juli. Totalt ble det solgt nesten 126.000 nye bensin- og dieselbiler. For begge drivstofftypene gikk salget – i motsetning til elbilene – frem.
Bare noen få bilmerker klarte seg positivt i juli måned. Volvo gjorde det – akkurat mot hvordan det går hjemme i Kina – virkelig bra i juli måned med en salgsøkning på 66 prosent.
Her var det den lille, men ellers problematiske elbilen EX30 som trakk det meste av fremgangen for merket. Andre merker henger betydelig etter. Også tyskernes egne.
BMW gikk tilbake med 12 prosent, Mercedes med 7,7 prosent, Audi med 2,5 prosent, og Volkswagen gikk i minus med over 4 prosent. Ford, som også har fabrikker i Tyskland, falt med 18 prosent.
Og hos Tesla, som bygger biler i utkanten av Berlin, falt salget med 37 prosent. Det er imidlertid positive priser på bruktbilmarkedet. Totalt 698 000 brukte biler skiftet eier i Tyskland. Det er en økning på 14,8 prosent sammenlignet med for ett år siden.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!