22. mars, 2025

Union frykter at Ford i Europa vil gå konkurs

Etter en kapitaltilførsel på 33 milliarder kroner må Ford i Europa nå klare seg uten morselskapet i USA. Fagforeningen frykter konkurs.

En mulig konkurs hos Ford i Europa er en reell mulighet, mener fagforeningene blant europeiske Ford-ansatte.

Den europeiske avdelingen av Ford sliter med betydelig gjeld og ser ifølge fabrikkarbeidernes fagforeninger svært usikker ut.

Og det gjelder spesielt etter at morselskapet i USA har opphevet garantien, som siden 2006 ellers har medført at amerikanerne dekket eventuelle økonomiske tap i Europa.

Ford-Werke, som håndterer bilprodusentens europeiske personbilvirksomhet og produksjon i Tyskland og Spania, er nå i praksis uten et økonomisk sikkerhetsnett fra morselskapet.

Kapitaltilskuddet, som utgjør 33 milliarder kroner, skal brukes til å dekke noe av Ford Europes enorme gjeld.

Fagforeningen frykter at Ford vil bli knust av gjeld

Benjamin Gruschka, forbundsleder i Ford-Werke, er imidlertid bekymret for at pengene er langt fra nok.

– I prinsippet er det nå mulig at det tyske datterselskapet kan gå konkurs i løpet av få år dersom ikke situasjonen endrer seg til det bedre.

– Morselskapet har alltid vært en støtte i bakgrunnen, men det er over nå.

Den økonomiske situasjonen for Ford i Europa er i stor grad preget av underskudd som følge av høye utgifter og fallende salg.

Ifølge kilder Automotive News har snakket med har selskapet en gjeld på rundt 100 milliarder kroner.

Hvis nedgangen i personbilsalget, som falt med 17 prosent i 2024, fortsetter, forventes underskuddet i virksomheten å bli enda større.

Ifølge Automotive News legger dette press på ansattes fagforeninger, som kan bli tvunget til å akseptere ytterligere kutt for å bevare arbeidsplassene.

Ford-ledelsen har selv forklart at endringen for Ford-Werke i Tyskland er i tråd med praksisen til andre Ford-datterselskaper globalt.

For fire år siden annonserte Ford planer om å restrukturere sin europeiske virksomhet med fokus på overgang til elektriske kjøretøy innen slutten av 2020-tallet. Den planen ble imidlertid senere skrinlagt igjen.

Omstruktureringen har imidlertid allerede resultert i masseoppsigelser. Bare i fjor ble 4000 stillinger kuttet, og det kommer på toppen av de 3800 stillingene som forsvant i 2023.

Flertallet av disse kuttene har skjedd i Tyskland, hvor Ford blant annet legger ned fabrikken i Saarlouis. Stedet blir overtatt av en farmasøytisk gigant.

For kapitaltilførselen til den europeiske divisjonen trakk Ford Motor Company seg offisielt ut av Danmark etter 109 år. Nå håndteres importen av merket av Nic. Christiansen-gruppen, som også importerer merkene BYD, Kia og Hyundai.

Latest

Don't miss

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt...

Audi tilbakekaller brennbare elbiler i Danmark

Batteripakken i Audi e-tron er nå ikke bare et...

Selvkjørende biler får 444 0000 kroner. i parkeringsboder

Selvkjørende biler er smarte. Men teknologien bak dem er...

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...