Trump-administrasjonen foreslรฅr at den forhatte start-stopp-funksjonen forbys i USA. Bilmerker blir allerede oppfordret til รฅ fase ut knappen.
En betydelig endring kan vรฆre pรฅ vei for bileiere i USA. Trump-administrasjonen vurderer et forbud mot den kjente start/stopp-knappen i biler.
Lee Zeldin, lederen for Environmental Protection Agency (EPA), har oppfordret bilprodusenter til รฅ fjerne funksjonen. Teknologien, som Toyota var blant de fรธrste til รฅ implementere, mรธter nรฅ politisk motstand.
Lee Zeldin legger ikke skjul pรฅ sitt standpunkt til start/stopp-systemet. Han mener at funksjonen for mange sjรฅfรธrer ikke er noe mer enn en irritasjon. Sjefen for miljรธmyndigheten har delt sin misnรธye med systemet pรฅ X โ den tidligere Twitter-kontoen.
Her beskrev Zeldin teknologien som noe der bilen ยซstopper ved hvert rรธde lysยป.
Han la til at dette er hva som skjer ยซslik at bedrifter kan fรฅ et klimadeltakelsestrofรฉยป.
Zeldin fortsatte sin kommentar til X.
ยซEPA godkjente det, og alle hater det, sรฅ vi fikser detยป, skrev han.
Frem til nรฅ har EPA anbefalt at bilmerker som bygger og importerer biler i/til USA integrerer start/stopp-funksjonen.
Den nye uttalelsen fra Zeldin signaliserer et politisk skifte. Dette kan fรฅ konsekvenser for fremtidige bilmodeller.
Miljรธhensyn kontra irritasjon ved start/stopp
Start/stopp-systemet er konstruert for รฅ spare drivstoff. Nรฅr bilen stopper, slรฅr motoren seg automatisk av. Dette reduserer unรธdvendig tomgangskjรธring.
Funksjonen har en positiv effekt pรฅ bรฅde lommeboken og miljรธet. Ved รฅ redusere drivstofforbruket reduseres CO2-utslippene.
Dette er en fordel for luftkvaliteten, spesielt i byomrรฅder.
Ifรธlge en studie fra Battery Council International er potensialet stort. Organisasjonen anslรฅr at start/stopp-teknologi kan eliminere nรฆrmere 10 millioner tonn CO2 per รฅr.
Toyota introduserte en tidlig versjon av systemet tilbake pรฅ 1970-tallet. Siden den gang har teknologien blitt mer avansert og utbredt. รkende miljรธkrav har fremskyndet implementeringen hos mange bilmerker.
Mange sjรฅfรธrer synes imidlertid at funksjonen er irriterende. Den konstante stoppingen og starten av motoren kan fรธles forstyrrende. Det er nettopp denne irritasjonen Lee Zeldin refererer til.
Regulering og fremtiden til bilprodusenter
Lee Zeldins รธnske om รฅ fjerne start/stopp-funksjonen er en del av en stรธrre agenda. Han har tidligere uttrykt et รธnske om รฅ redusere antallet forskrifter som bilbransjen som helhet mรฅ overholde.
Spesielt regelverket som bilmerker bygger i USA. mรฅ overholde.
Donald Trump har ogsรฅ tidligere vist en lignende tilnรฆrming. I januar bestemte han at fรธderale etater som EPA mรฅ oppheve ti eksisterende forskrifter hvis de bare รธnsker รฅ innfรธre รฉn ny.
I tillegg til start/stopp-systemet har Lee Zeldin ogsรฅ kritisert andre miljรธtiltak. Han har truet med รฅ oppheve Californias delstatsforskrifter.
Disse bestemmelsene tar sikte pรฅ รฅ forby salg av nye bensin- og dieselbiler i staten innen fรฅ รฅr. Faktisk allerede i 2035.
En slik opphevelse ville vรฆre kontroversiell. California har ofte gรฅtt i ledelsen med strengere miljรธkrav. Landets mest folkerike stat har lenge insistert pรฅ at fossildrevne biler ikke bare bรธr fases ut.
Men i det minste bรธr de nye forbys. Siden den gang har flere andre stater valgt รฅ innfรธre lignende forbud.