Den amerikanske senatoren Elissa Slotkin รธnsker รฅ gi det amerikanske handelsdepartementet makten til รฅ forby kinesiske biler. Og selv om biler allerede er i ferd med รฅ bli forbudt.
Senator Elissa Slotkin vil gi det amerikanske handelsdepartementet makten til รฅ forby kinesiske biler og deler av hensyn til nasjonal sikkerhet og data.
Senator Elissa Slotkin la fram et lovforslag i USA 10. april. Forslaget handler om kinesiske biler og trusselen som senatoren mener bilen utgjรธr for nasjonens sikkerhet.
Lovforslaget kalles Connected Vehicle National Secretary Review Act. Det er ment รฅ gi det amerikanske handelsdepartementet mer makt. Departementet mรฅ kunne forby import av tilkoblede kjรธretรธy.
Dette melder CBS News .
Forbudet kan tre i kraft dersom bilene utgjรธr en sikkerhetsrisiko. Dette gjelder ogsรฅ enkeltdeler til biler fra Kina.
Elissa Slotkin er en tidligere CIA-ansatt og Pentagon-tjenestemann. Hun har lenge jobbet med saker som har involvert kinesiske biler. Hun mener et forbud er nรธdvendig fordi sรฆrlig kinesiske elbiler samler inn data om sjรฅfรธrer.
Og hun er faktisk ikke alene om denne frykten. En svensk professor i cybersikkerhet advarte i fjor mot รฅ fortelle hemmeligheter i Volvoer fordi merket eies av kinesiske Geely. Les mer om det her .
Slotkin ser en trussel mot USA og amerikanerne. Hun peker pรฅ data om mennesker og infrastruktur. Michigans bilindustri er ogsรฅ i fare, mener hun.
Lovens fokus og bakgrunnen for den
Lovforslaget fokuserer ikke pรฅ alle biler som er bygget i Kina. Biler fra f.eks. Ford, som produseres i Kina, er ikke hovedmรฅlet. Fokuset er pรฅ varer fra kinesiske selskaper med bรฅnd til landets regjering.
Forslaget ses i lys av handelspolitikken mellom USA og Kina. Den bygger pรฅ tidligere handlinger. Bรฅde Biden- og Trump-administrasjonen har undersรธkt trusler fra kinesiske produkter.
Slotkin la frem et lignende lovforslag i 2024. Pรฅ den tiden var hun medlem av USAs Representantenes hus. Arbeidet hennes med emnet er ikke nytt.
For รธyeblikket selger ikke kinesiske bilprodusenter noen biler i USA. Merker som BYD og SAIC er ikke til stede pรฅ det amerikanske markedet. Nye tariffer gjรธr det enda mindre sannsynlig.
Noen mener regningen er unรธdvendig. Dette er fordi det ikke finnes kinesiske biler pรฅ markedet. Tollmurene er allerede hรธye.
Markedet for elbiler i USA og fremtiden
Lovforslaget kan ha begrenset praktisk betydning nรฅ. Det er ingen direkte import รฅ stoppe. Det blir sett pรฅ som et forebyggende tiltak.
Debatten om datainnsamling fortsetter. Motargumentet er at Kina kan skaffe data pรฅ andre mรฅter. Biler er ikke den eneste veien til informasjon.
Situasjonen gjรธr at amerikanske forbrukere gรฅr glipp av produkter. Noen kinesiske biler blir sett pรฅ som gode alternativer. De er imidlertid ikke tilgjengelige i USA pรฅ grunn av handelspolitikk.