21. januar, 2025

Utbrente elbiler er dødsfeller, advarer redningsarbeidere

Heldigvis tar elbiler sjelden fyr. Men når det skjer, kan bilene bli til rene dødsfeller. Nå advarer veihjelpsmannskaper mot nettopp det.

Utbrente elbiler kan være dødsfeller, og nå advarer veihjelpsarbeidere om den store faren ved å håndtere dem.

En hybridbil som hadde brent ut i flere dager måtte nylig berges i Borås i Sverige. Til tross for at brannen var slukket, var det fortsatt fare for at bilen skulle selvantenne.

Lignende tilfeller er rapportert, bl.a. i Umeå, hvor en elbil tok fyr flere dager etter at brannen faktisk var slukket.

– Det hadde vært fint om en myndighet hadde grepet inn og sagt at det er en kjempefare. Tenner det igjen, skjer det så fort at man bare kan kjefte og må forlate alt, sier Richard Holtemark, som jobber med veihjelp for Carup .

Elbiler som har tatt fyr kan være spesielt uforutsigbare. Holtemark og kollegene har opplevd flere tilfeller der tilsynelatende avslåtte elbiler plutselig tar fyr igjen.

Dette gjelder spesielt biler hvor batteriene har vært utsatt for vann eller høy varme. Selv når batteriet ser ødelagt ut, kan det fortsatt være reststrøm som utgjør en risiko.

– Selv om de ser helt utbrente ut og batteriet er utladet, er det fortsatt strøm igjen.

– Vi har kun vernehansker, men ikke så mye mer, og vi har ikke fått noen opplæring i hvordan vi skal håndtere det, sier Holtemark.

Veihjelpsfolkene mener dagens system ikke er tilstrekkelig for å håndtere problemet. Når brannvesenet forlater stedet etter slukking, overlates oppgaven med å fjerne bilen til veihjelp. Dette utgjør en betydelig risiko for de som utfører arbeidet.

– Det beste ville vært om nødetatene hadde noen ressurser til å ta seg av utbrente elbiler.

– Men når det gjelder en brennende elbil går de, og vi sitter igjen med restene, sier Holtemark.

Etter hvert som elbiler og hybridbiler blir mer utbredt, øker antallet hendelser med utbrente batterier.

Ifølge veihjelpsfolkene bør ansvaret for disse kjøretøyene ligge hos myndighetene eller forsikringsselskapene. Men det er motstand mot å ta opp problemet.

– Noen forsikringsselskaper vil ikke håndtere problemet i det hele tatt, selv om det kan bli ekstremt dyrt hvis noe går galt, advarer Holtemark.

Situasjonen krever handling, da risikoen for alvorlige hendelser bare vil øke dersom ingen tar ansvar for håndtering av brente elbiler.

Det er ikke bare selve brenningen som er forbundet med store kostnader. Det er også uhyrlig dyrt å få en utbrent elbil av veien. I alle fall hvis det må gjøres skikkelig. Og så langt er det ingen som ønsker å betale regningen. Ikke hjemme heller. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling...

Bilfabrikken kollapset – 2000 arbeidsplasser forsvinner momentant

Den kinesiske batteriprodusenten PTL slutter å bygge en fabrikk...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i...

Larz har tapt 160.000 kroner. på nummerskiltet til en elbil

Larz Andersson kjøpte en Polestar 2 i november 2024....

Apple forsinker avgjørende system for biler

Apple har faktisk en ny versjon av Carplay klar....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn av travelhet. Det skal ansettes 500 personer samtidig og minst 100 vikarer per måned. Toyota...

Politiet er imot flere høye boder for bilister

Bodene er store nok som de er, sier en norsk offiser om regjeringens planer om å straffe bilistene enda mer. Politiet i Norge går...

Teamsjef avslører Kevin Magnussens nye rolle i Haas

Kevin Magnussen fortsetter å synge for Haas, selv om det ikke blir i kapasitet som før. Avtalen mellom partene er noe annerledes. Kevin Magnussen...