8. februar, 2025

Utskjelt motor har fatal feil – eiere får 10 års garanti

Den ble kåret til 'Årets motor' flere ganger. Men siden har det vist seg at spesielt tannremmen på en rekke av Stellantis sine PureTech-motorer gir fatale feil. Nå får kunder i Tyskland 10 års garanti.

Den problematiske PureTech-motoren fra Stellantis-gruppen utløser nå 10 års garanti i Tyskland. Motoren, en tresylindret bensinmotor med registerreim i oljebad, er brukt i en rekke modeller fra Peugeot, Opel og Citroën.

Tilgjengelig i 1,0- og 1,2-liters versjoner, ble Puretech-motoren en tid fremhevet for sin kombinasjon av økonomi og relativt "overskudd".

Utformingen av PureTech-motoren har imidlertid vist seg å ha en betydelig svakhet. Motoren bruker en tannrem som lever av olje, en design som også finnes i Fords Ecoboost-motor.

Erfaring viser at begge disse motortypene har en tendens til å utvikle feil, ofte relatert til problemer med registerremmen.

Dette er skrevet av tyske Auto Motor und Sport .

Selv ved regelmessig vedlikehold kan tannremmen i Puretech-motoren få utilstrekkelig smøring i oljebadet. Noe som kan føre til alvorlige motorproblemer.

Inkludert i verste fall en total motorhavari. Å bytte registerreim er også en kostbar affære.

I de nyere generasjonene av Puretech-motoren har Stellantis byttet ut tannremmen med en mer robust tannkjede.

For eiere av eldre modeller med det problematiske registerremmen tilbyr Stellantis nå en utvidet garanti på 10 år eller 175 000 kilometer. Men under strenge betingelser. Blå. service må følges til punkt og prikke.

For å lette prosessen for bekymrede kunder har Stellantis lansert en nettside hvor bileiere kan sende inn garantikrav og dokumentasjon på nett. Tjenesten er i utgangspunktet tilgjengelig i Frankrike og Spania.

Men den vil snart også være tilgjengelig i Tyskland. Det er ikke kjent om ordningen nå eller på et senere tidspunkt utvides til Danmark.

Den utvidede garantien er et skritt i riktig retning for å løse problemene som eiere av biler med Puretech-motor har opplevd. Det er imidlertid verdt å merke seg at garantien kun dekker spesifikke problemer knyttet til registerremmen.

Forbrukere som vurderer å kjøpe en bil med en PureTech-motor bør undersøke motorens historie og eventuelle garantibetingelser grundig.

Det er viktig å være klar over at selv om en bil er dekket av en garanti, kan det fortsatt være kostnader forbundet med reparasjoner.

Det er derfor alltid lurt å ha en dialog med forhandleren om hva garantien dekker akkurat.

Boosted har allerede skrevet om den problematiske PureTech-motoren. Det var en slik i Eva Johannesens Citroën C1.

Importøren i Danmark ønsket heller ikke å hjelpe Eva, da registerremmen ødela motoren i bilen hennes. Les mer om den saken her .

Latest

Don't miss

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at...

Bensinbil dør etter 6 kilometer – kan ikke repareres

General Motors har store problemer med V8-motorene, som inkluderer:...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er...

Nederland forbyr populære bilskilt fra Danmark

De koster en formue å utstyre bilen med. Men...

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....