Offisielt ble 1.311 eksemplarer av Ferrari F40 bygget på fabrikken i Maranello. Alle med V8-motor. Siden har det imidlertid blitt gjort unntak for bilen her.
På fabrikken i Maranello bygde Ferrari trolig denne F40 i tidenes morgen. Men italienerne har ingenting med den senere gjenoppbyggingen å gjøre.
I stedet for 2,9-liters V8-motor med doble turboer, har en 5,5-liters V12-motor fra en 550 Maranello funnet veien inn i den sentermotoriserte sportsbilen.
Når akkurat denne F40 ikke ser ut som de fleste F40, er det fordi karosseriet faktisk er fra spesialmodellen F40 LM, som det kun ble bygget 19 eksemplarer av.
Denne spesielle F40 LM ble imidlertid brukt til en kollisjonstest og egentlig bare… vel, skrotet etter testen. Men av ukjente grunner overlevde bilen og ble gjenoppbygd av racingkor med en 550 Maranello-motor "på lager".
LES OGSÅ: Svenskene hevder å ha overvunnet elbilens største utfordring
Racerføreren Mauro Baldi testet bilen i 2003, og for 21 år siden var han ikke i tvil om bilens kvaliteter og hva ombyggingen hadde gjort for den allerede legendariske bilen.
– Den er enda bedre enn den vanlige F40 LM, sa han etter å ha tatt bilen en tur på racerbanen Vallelunga, som ligger 20 minutter nord for Roma.
I dag er den ombygde F40 offisielt trukket tilbake fra livet som racerbil. Selv om en ny eier står fritt til å slippe bilen løs på litt asfalt igjen.
Det er bare det om prisen. Sammenlignet med de andre F40-ene som har blitt beholdt original, er bilen her faktisk billig. Iconic Auctions , som har bilen til salgs, forventer at bilen vil innbringe et sted mellom £500.000 og £600.000.
Det er 5,3 millioner kroner hvis prisene går høyt under auksjonen. Til sammenligning handler bilene som fortsatt holdes originale fra fabrikken, gjerne for priser på opptil 3,2 millioner pund. Det vil si 28,3 millioner danske kroner.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her