Robert Freund har bygget en Tesla Model S med en 9,3-liters V8-motor og to turboer โ nรฅ konkurrerer bilen i noen av Amerikas villeste dragrace .
Ved fรธrste รธyekast ser det ut som en vanlig Tesla Model S. En elbil uten mye styr. Men sรฅ snart motoren starter, brytes illusjonen.
Teslaen hรธres ikke ut som en elbil. Den lager lyd som en monstertruck.
I motorrommet sitter en 9,3-liters V8-motor med to turboladere. Elmotoren er borte. Mannen bak ideen er Robert Freund.
Ifรธlge ham startet det hele som et forsรธk pรฅ รฅ bygge noe litt annerledes.
I dag har den tidligere elbilen over 1700 hestekrefter. Og Robert har ingen planer om รฅ stoppe der.
โ Vi vet at det er mellom 400 og 500 hestekrefter รฅ hente, sier han.
Motoren er en klassisk Big Block fra Chevrolet. Den er utstyrt med deler fra flere amerikanske tuningfirmaer.
Girkassen er en tretrinns automatgirkasse, som er bygget for รฅ tรฅle den brutale kraftoverfรธringen.
Tesla-karosseriet var egentlig ment som en donorbil. Elmotoren skulle brukes i en gammel Ford Mustang.
Men planen ble droppet, og i stedet oppsto ideen om รฅ snu prosjektet pรฅ hodet.
Robert og teamet hans fjernet all elektrisk teknologi og erstattet den med en stor V8-motor med turboladere og en ny girkasse.
Chassiset har ogsรฅ blitt redesignet. Den store motoren krever plass og bedre vektfordeling. Derfor er den montert lavt i motorrommet.
ยซVi startet med รฅ bygge noe for gaten. Nรฅ er det en dragracerbil som fortsatt kan kjรธre pรฅ veieneยป, sier Robert.
Tesla Model S med bensinmotor og turboer
Turboene er ikke store. Men det er nettopp derfor motoren reagerer raskt, sier Robert.
Dette gjรธr bilen egnet for bรฅde dragracing og sรฅkalte ยซdrag-and-driveยป-lรธp, der deltakerne ogsรฅ kjรธrer pรฅ offentlige veier mellom banene.
Vekten er rundt to tonn med fรธreren i bilen. Mรฅlet er likevel รฅ kjรธre kvartmila โ omtrent 402 meter โ pรฅ rundt 8,4 sekunder.
Det er raskere enn nesten alle masseproduserte biler. Prosjektet har fรฅtt mye oppmerksomhet โ blant annet fra Tesla-fans.
Ifรธlge Robert var frykten at elbilentusiaster ville bli sinte over at en Model S var blitt konvertert med forbrenningsmotor.
Men reaksjonene har vรฆrt overraskende positive.
โ Folk synes faktisk det er ganske kult. Mange sier at det hรธres bedre ut og ser bedre ut. Og sรฅ blir de redde nรฅr man trykker gasspedalen helt ned, sier Robert Freund.
Klar for sykeuken 2025 med ombygd Tesla
Den ombygde Teslaen deltar i Sick Week 2025-lรธpet i USA i รฅr.
Det er et av de tรธffeste drag-and-drive-lรธpene i verden. Robert har tidligere konkurrert i den berรธmte Hot Rod Drag Week.
Mรฅlet er รฅ presse enda mer kraft ut av V8-motoren. Med en ny kamaksel og stรธrre turboer kan bilen muligens nรฅ 2200 hestekrefter. Men det krever stรธtte fra en sponsor, sier de.
Teslaen er ikke lenger en elbil. Den har blitt en hardbarket racerbil med bensin og turbo.