Skal de eldre bilene fjernes fra veiene, er det ikke nok å heve skrotpremien. Eierne skal straffes økonomisk for å kjøre rundt i dem, heter det i et nytt forslag.
Her hjemme er flere av de eldste dieselbilene allerede forbudt i de største byene og på Frederiksberg.
Men det er ikke nok med de såkalte miljøsonene. Hvis de eldste bilene virkelig skal fjernes fra veiene, må eierne deres generelt straffes mye hardere.
Det mener Ronny Svensson, som er flåteekspert i et av Sveriges største firmabilselskaper, Ynnor. Han lengter spesielt etter skrappremien som svenskene nettopp har satt opp til 10.000 kroner (6.500 danske kroner, red.).
Det er ikke nok i det hele tatt. Og fra flere andre kilder høres det ut som ingen ny og fungerende bil på svenske veier er verdt så lite. Les mer om det her.
LES OGSÅ: 25-åring i alvorlig trøbbel – mister BMW til 500.000 kroner.
I stedet betaler folk som bor i de eldste bilene mye mer i veiavgift. Det vi hjemme kaller periodiske avgifter. Dette vil i større grad tvinge flere til å vrake sin nåværende, kanskje litt for gamle, bil.
– Heve veitrafikkavgiften på biler eldre enn 20 år med 25.000 kroner. Hvis det skjer, vil mange eldre biler forsvinne, sier han til Carup .
Den svenske regjeringen kan da bruke pengene til å heve skrotpremien for de eldste bilene til nøyaktig samme beløp. Altså 16.360 danske kroner.
Hjemme øker ikke periodeavgiften bare for de eldste bilene. Alle sjåfører må betale mer hvert halvår, uavhengig av hvor nye eller gamle bilene deres er. Faktisk er vi akkurat nå midt oppe i en enestående stor økning i området.
Frem mot 2026 vil eiendomsskatten øke med over 36 prosent. Selv veteranbilene, som kun kjører noen få kilometer i året, straffes med høyere avgifter. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!