Eiere av elbilen Xiaomi SU7 Ultra krever refusjon for et panser i karbonfiber med falske luftinntak. Bilmerket kan bare svinge seg opp til ยซangreยป.
Xiaomi SU7 Ultra har nok en gang mรธtt motvind i Kina.
Etter skarp kritikk av bilens motorstyring. Med over 1600 hestekrefter er det nรฅ karbonfiber-kjรธlehjelmen, som mange har betalt 58 000 kroner for, som skaper oppstyr.
Problemet? Luftinntakene, som ifรธlge Xiaomi skulle kjรธle ned bremsene under banekjรธring, er falske. Uansett fungerer de ikke i det hele tatt.
Dette rapporteres av Carnews China .
Flere eiere har oppdaget at det ikke trekkes luft gjennom inntakene i det hele tatt. En video viser hvordan et papirark forblir stille selv nรฅr det blรฅses luft pรฅ fronten av bilen. Dette har fรฅtt kineserne til รฅ vende seg mot teknologigiganten i sinne.
Ifรธlge reklamemateriell skulle den kjรธlende hjelmen gi bรฅde ekstra nedtrykk og kjรธling under kjรธring. Men nรฅ har Xiaomi innrรธmmet at det stort sett handlet om utseendet. Selskapet sier at karbonfiberhjelmen bare ยซdelvis gir luftstrรธm og ekstra kjรธlingยป.
Xiaomi har tilbudt 2700 kroner i kompensasjon til eiere som har kjรธpt den berรธmte hjelmen. Du kan ogsรฅ velge รฅ bytte til en vanlig aluminiumshjelm.
Men mange av eierne har ingenting til overs for den lรธsningen. De vil ha bรฅde en ny hjelm og hele belรธpet for karbonfiberforfalskningen tilbake.
Flere kaller til og med Xiaomis handlinger misvisende, og sier at de aldri ville ha valgt karbonfiberhjelmen hvis de hadde visst at luftinntakene var falske.
Ny kritikk etter tidligere hestekrefterskandale
Xiaomi SU7 Ultra havner dermed i nok en skandale.
Nylig ble Xiaomi tvunget til รฅ gi tilbake 648 hestekrefter til visse kunder etter at en oppdatering lรฅste dem.
Bilen skulle ha 1.598 hestekrefter, men det viste seg at man bare fikk tilgang til all kraften hvis man utfรธrte en test pรฅ banen, noe Xiaomi visstnok skulle fรฅ betalt for.
Mange fรธlte seg lurt og kritiserte at Xiaomi lรธy om situasjonen da kunder kjรธpte og fikk bilene sine levert.
Problemene med karbonfiberhjelmen har pustet nytt liv i misnรธyen. Flere bloggere og bilentusiaster i Kina har gjort sine egne tester av luftinntakene og konkludert med at luftinntakene ikke er av annen grunn enn utseende.
En gruppe SU7 Ultra-eiere har uttrykt sin misnรธye med svindelen i en felles uttalelse.
ยซEnten det er falsk reklame eller dรฅrlig kommunikasjon fra Xiaomi, bรธr selskapet ta ansvar for sine feil i stedet for รฅ skyve byrden over pรฅ forbrukerne.ยป
Xiaomi har ennรฅ ikke annonsert om de vil bรธye seg for sjรฅfรธrenes krav eller komme med et nytt tilbud pรฅ hva eierne kan fรฅ i kompensasjon for svindelen.
Xiaomi SU7 Ultra under lupen fra bilkjรธpere
Xiaomi er mest kjent for mobiltelefoner. Bilprosjektet SU7 Ultra er kinesernes fรธrste forsรธk pรฅ รฅ konkurrere med mer etablerte elbilprodusenter som Tesla.
Men starten har vรฆrt problematisk. Fรธrst ble det reist spรธrsmรฅl om motorytelsen og rundetidene pรฅ Nรผrburgring, og nรฅ er det bilens designkomponenter som fรฅr kritikk.
De mange utfordringene fรฅr nรฅ flere kunder til รฅ stille spรธrsmรฅl ved Xiaomis tilnรฆrming til รฅpenhet. Bรฅde med funksjoner, ytelse og kommunikasjon.
Selskapet har ikke annonsert om de vil endre fremtidige modeller basert pรฅ kritikken. Det er imidlertid tydelig at flere kunder har mistet tilliten.
Xiaomi har heller ikke annonsert salgstall for SU7 Ultra. Men saken med den falske karbonfiberhjelmen kan fรฅ en innvirkning pรฅ salget i fremtiden.
Kineserne har ogsรฅ annonsert at de รธnsker รฅ dra til Europa og dermed Danmark med blant annet SU7. Salget kan imidlertid bli รธdelagt av merkets egne skandaler.