Miljø- og økonomiekspert Lars Gårn Hansen anbefaler staten å innføre høyere avgifter på elbiler tidligere enn planlagt. Dette frykter imidlertid bilimportørene.
Miljø- og økonomiekspert Lars Gårn Hansen anbefaler at avgiftene på elbiler heves tidligere enn planlagt.
Hansen, professor ved Institutt for næringsmiddel- og ressursøkonomi ved Københavns Universitet, begrunner forslaget med det økende salget av elbiler.
– Salget av elbiler i Danmark går så bra at avgiftene på elbiler kan heves tidligere enn planlagt, sier han i et intervju med Altinget .
"Dette gjør det mulig å gå tilbake til enhetlige avgifter på el- og fossilbiler raskere enn planlagt."
I Danmark har elbiler i en årrekke hatt lav registreringsavgift for å fremme salget og støtte en grønn omstilling i transportsektoren. Den nåværende planen er å avvikle denne lavere skatten gradvis frem mot 2035.
Men utviklingen skjer raskere enn forventet. Elbiler overtok førsteplassen på det danske markedet i 2024. Ting ser imidlertid noe annerledes ut både i Sverige og Tyskland. Les mer om det her .
I desember samme år var 61,5 prosent av de 17.469 nyregistrerte bilene elektriske, og elbilenes andel av det totale bilsalget i 2024 nådde 51,5 prosent.
En analyse fra Mobility Denmark spår at Danmark vil ha én million elbiler på veiene allerede i 2028 dersom avgiftene forblir uendret. Dette er betydelig tidligere enn det politiske målet om én million elbiler innen 2030.
Vismannen Lars Gårn Hansen argumenterer for at dagens skatterabatter ikke lenger er nødvendige for å nå målet.
– Når det viser seg at man kan nå målet ved å bruke mindre skatterabatter enn man trodde, tyder det på at man må justere virkemidlet, sier han til Altinget.
Spørsmålet om avgifter på elbiler ventes å bli tatt opp politisk snart. Skatteminister Rasmus Stoklund har varslet forhandlinger med partiene i det danske folketinget om temaet.
– Jeg kommer til å bruke mye krefter de neste månedene på å innrette avgiftssystemet på en måte som understøtter utviklingen etter 1. januar 2026, når dagens avtale om avgifter på elbiler går ut, sa Rasmus Stoklund til Ritzau i desember.
Han anerkjenner også betydningen av avgiftssystemet for elbilsalg.
– Avgiftssystemet har gjort det mer attraktivt å kjøpe elbiler, fordi de ellers ville blitt mye dyrere, spesielt de første årene.
– Samtidig er det en utvikling på gang hvor bilprodusenter lager elbiler i flere ulike prisklasser, så teknologien hjelper også elbilsalget.