10. februar, 2025

Vismand vil ha høy avgift på elbiler i Danmark

Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler staten å innføre høyere avgifter på elbiler tidligere enn planlagt. Det frykter imidlertid bilimportørene.

Den miljøøkonomiske vismannen Lars Gårn Hansen anbefaler at avgiftene på elbiler heves tidligere enn planlagt.

Hansen, som er professor ved Institutt for næringsmiddel- og ressursøkonomi ved Københavns Universitet, begrunner forslaget med det økende salget av elbiler.

– Salget av elbiler i Danmark går så bra at avgiftene på elbiler kan heves tidligere enn planlagt, sier han i et intervju med Altinget .

– Dette gjør det mulig å gå tilbake til enhetlige avgifter på el- og fossilbiler raskere enn planlagt.

I Danmark har elbiler hatt lav registreringsavgift i en årrekke for å fremme salget og støtte en større omstilling av transportsektoren. Den nåværende planen er å avvikle denne lavere skatten gradvis frem mot 2035.

Men utviklingen går raskere enn forventet. Elbiler overtok førsteplassen på det danske markedet i 2024. Det ser imidlertid noe annerledes ut både i Sverige og Tyskland. Les mer om det her .

I desember samme år var 61,5 prosent av de 17.469 nyregistrerte bilene elektriske, og elbilenes andel av det totale bilsalget i 2024 nådde 51,5 prosent.

En analyse fra Mobility Denmark spår at Danmark allerede ved inngangen til 2028 vil ha én million elbiler på veiene dersom avgiftene forblir uendret. Dette er betydelig tidligere enn det politiske målet om én million elbiler innen 2030.

Vismannen Lars Gårn Hansen argumenterer for at dagens skatterabatter ikke lenger er nødvendige for å nå målet.

– Når det viser seg at man kan nå målet ved å bruke mindre skatterabatter enn man trodde, betyr det at man justerer virkemidlet deretter, sier han til Altinget.

Spørsmålet om elbilavgifter ventes snart tatt opp politisk. Skatteminister Rasmus Stoklund har varslet forhandlinger med stortingspartiene om temaet.

– Jeg kommer til å bruke mye krefter de neste månedene på å innrette avgiftssystemet på en måte som støtter utviklingen etter 1. januar 2026, når dagens avtale om avgiftene på elbiler går ut, sa Rasmus Stoklund til Ritzau i desember.

Samtidig anerkjenner han betydningen av avgiftssystemet for elbilsalg.

– Avgiftssystemet har gjort det mer attraktivt å kjøpe elbiler, for ellers hadde de blitt mye dyrere, spesielt de første årene.

– Samtidig er det en utvikling på gang der bilprodusenter lager elbiler i flere ulike prisklasser, så teknologien hjelper også elbilsalget på vei.

Latest

Don't miss

Tesla fikk et stikk i ryggen på grunn av Elon Musk

En tilfeldig garasje i Los Angeles ble avgjørende for...

Polestar sagsogt for fusk: «Ingen kommentar»

Kinesiske Polestar har blitt saksøkt av en rekke sinte...

56 prosent av elbileiere gjør samme feil

En ny studie viser at over halvparten av elbileiere...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2....

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...