Volkswagen avviser: Bilmerket er ikke til salgs – ennå

Volkswagen-konsernet står overfor alvorlige økonomiske problemer. Men administrerende direktør avviser likevel at Lamborghini er til salgs.

Volkswagen-konsernet står overfor store avgjørelser. Spesielt økonomisk. Det spekuleres nå kraftig om salg av ett eller flere bilmerker.

Audi, Lamborghini og Porsche nevnes som mulige salgsmål for bilgiganten. Konsernets konsernsjef, Oliver Blume, bekrefter at den fremtidige eierstrukturen vurderes.

Dette skjer i en tid med stort økonomisk press. Amerikanske handelstoller legger press på Volkswagen. Samtidig opplever konsernet fallende salgstall i det viktige kinesiske markedet.

Paradoksalt nok har Volkswagen doblet salget av elbiler i Europa. Men den suksessen er ikke nok til å oppveie de andre utfordringene.

Derfor ser ledelsen nå på hvordan man kan frigjøre mer penger. Et salg av noen merker vil kunne gjøre konsernet mer håndterbart.

— Vi undersøker hva vi ønsker å eie i fremtiden og om noe må selges. Han understreker imidlertid at det ikke er tatt noen avgjørelser ennå, sier Blume til Manager Magazine.

Blume har imidlertid en veldig klar posisjon spesifikt angående Lamborghini. Merket fra Italia er definitivt ikke til salgs. I hvert fall ikke slik det ser ut nå.

– Vi planlegger heller ikke å selge aksjer i Lamborghini. Vi er ikke i ferd med å selge.

Han legger imidlertid til en viktig detalj.

– Men vi undersøker hvordan fremtiden skal se ut og om noe skal selges eller om vi bare skal eie aksjer. Hvis det oppstår bedre eiere, må vi vurdere det.

Hvilke VW-merker kan selges?

Porsches IT-konsulentselskap MHP er også nevnt som et mulig salgsobjekt. Oliver Blume vil imidlertid ikke kommentere konkrete selskaper i konsernet. Han nekter å være spesifikk i det hele tatt.

Blume indikerer at et salg kan vurderes dersom situasjonen er riktig for Volkswagen. Selv er han i en særstilling. Han er administrerende direktør for både Volkswagen Group og Porsche.

Rollen som Porsche-sjef er imidlertid offisielt bare midlertidig. Den kan utløpe mot slutten av året. Dette gir ham et dobbeltperspektiv på situasjonen.

Samtidig med å vurdere eiendelssalg, står Volkswagen overfor enorme kutt. Gruppen planlegger å kutte opptil 35 000 arbeidsplasser bare i Tyskland.

Det er et historisk inngrep for den tyske bilindustrien. Industri har vært en økonomisk livline for Tyskland siden andre verdenskrig. Nyheten om de mange permitteringene vekker derfor stor bekymring i landet.

Fremtiden til VW-konsernet og arbeidsplasser

Oliver Blume prøver å roe situasjonen. Han sier: "Jeg vil at Volkswagen og de andre merkene i gruppen skal forbli svært teknologisk konkurransedyktige i fremtiden." Målet er å sikre langsiktig overlevelse for gruppen.

Han understreker at permitteringene skal gjennomføres så skånsomt som mulig. Volkswagen har lovet ansatte, fagforeninger og politikere å vise størst mulig «samfunnsansvar».

Men Blume legger ikke skjul på at kuttene er nødvendige. Han påpeker at det er et problem som burde vært tatt tak i for lenge siden. VW-sjefer har advart i flere tiår om for mange ansatte.

Allerede for 30 år siden påpekte Ferdinand Piëch, konsernets tidligere sjef, at Volkswagen hadde 30.000 overtallige ansatte.

Blumes forgjenger, Herbert Diess, nevnte også problemet.

– Vi innså også nødvendigheten og har nå tatt konkrete grep, forklarer Oliver Blume.

Fremtiden til Volkswagen-konsernet er usikker. Betraktningene rundt salg av store merker som Audi og Porsche samt de massive jobbkuttene viser alvoret. De kommende månedene vil vise hvilken vei Tysklands bilgigant velger.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om både Volkswagen og merkene som nå er i spill. Vi har tidligere skrevet om Porsches gigantiske feiltrinn på elbiler. Noe som nå gjør så vondt at ledelsen kaster penger på forbrenningsmotorer. Les mer om det her.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

BYD vil slå Tesla med lynladere – kommer til Danmark

Den kinesiske elbilgiganten BYD skal nå bygge sitt eget...

Audi senker elbiltakene: Bensin vil overleve i 10 år til.

Den tyske bilgiganten Audi dropper sitt store løfte om...

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med...

Renault-direktør går av – ikke lenger interessert i bilindustrien

Renault-sjef Luca de Meo forlater bilmerket umiddelbart. Han skal...

Toyota-sjef: Én elbil er mer skitten enn tre hybridbiler

Toyotas styreleder Akio Toyoda stiller spørsmål ved elbilen. Med...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Frankrike forbyr 440 000 Citroën-eiere å kjøre bil

I Frankrike har en defekt Takata-airbag krevd en kvinnes liv, noe som har fått myndighetene til å innføre et midlertidig forbud mot 440000 Citroën...

Bugatti tar 100.000 kroner for VW-del til 8 kroner

En engelsk Bugatti Veyron-eier ble sjokkert da en reservedel som koster under 8 kroner hos Volkswagen ble priset til 100000 kroner hos Bugatti. En...

45-åring uten førerkort siktet for å kjøre rundt og stjele fotobokser

En 45 år gammel mann uten førerkort er arrestert for å ha kjørt rundt med stjålne fotobokser. Han står nå tiltalt for totalt 17...

Bilgigant forbyr 17 000 biler i Danmark

Bilgiganten Stellantis har innført et hastekjøreforbud for Citroën C3 og DS3 på grunn av farlige Takata-kollisjonsputer. 17000 danske eiere må slutte å kjøre nå....

Forskere: Elbiler bør høres ut som bensinbiler

En ny svensk studie viser at elbiler er vanskelige å høre i trafikken – og enda vanskeligere å finne når flere står parkert på...

Storbank advarer: Salget av Tesla Model Y stuper

Tirsdag førte den amerikanske banken Wells Fargo til at Tesla-aksjene falt med 3,9 prosent etter å ha advart om at negativ kontantstrøm ville komme...

Ford: Folk bryr seg ikke om bilmotorer i dag

Ifølge Fords finansdirektør, John Lawler, er forbrenningsmotorens æra over. Hestekrefter og dreiemoment er ikke lenger det som definerer en bil for den moderne sjåføren....

72 prosent av bilimporten er borte – Trump vil ha mer toll

Donald Trump sier han vil beskytte amerikanske biljobber med flere tollsatser. Trusselen kommer samtidig med et oppgjør om Californias forbud mot bensindrevne biler. En...

28 000 elbiler med typisk «BMW-feil» tilbakekalt

En produksjonsfeil hos en underleverandør tvinger det amerikanske elbilmerket til å tilbakekalle 28000 versjoner av bilene R1T og R1S. Det sies at det mest...

BMW skal erstatte karbonfiber i nye biler med horfro

Den tyske bilprodusenten BMW har inngått en avtale med det sveitsiske selskapet Bcomp om å transformere karbonfiberdeler til materialer laget av horfro. Ja, horfro....

Ford advarer: Bilister må ikke reparere elbiler selv

Reparasjoner av elbiler er ikke noe sjåfører bør ta seg av selv, advarer Matti S. Koponen, sjef for Ford i Finland. Å reparere en...

Så mye feil viser splitter nye elbiler under kjøring

Elbiler er ikke ufeilbarlige. Tvert imot viser de ganske mange feil når det gjelder måling av distanse på tripptelleren, viser ny test. Kan du...