19. mars, 2025

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd.

Volkswagen dropper nisjemodeller. Det er rett og slett ingen måte å ha råd til slikt lenger. Det er derfor en bil som Arteon ikke får en etterfølger.

Konsernet anslår at det ikke lenger er ressurser til å investere i bilmodeller som kun en liten del av markedet kjøper.

Ifølge administrerende direktør Thomas Schäfer vil ikke Volkswagen lansere nisjemodeller eller modeller med lave salgstall, fordi merket har etablert et «perfekt modellprogram».

Dette skriver Autocar .

Det tyske merket tror ikke at det foreløpig «har penger til å gamble» med biler som ikke bidrar til bunnlinjen.

Sjefen innrømmer: Pengene er ikke der

Dette indikerer at Arteon og T-Roc Cabriolet ikke vil bli fornyet med en ansiktsløftning eller en helt ny generasjon.

Schäfer har mer enn antydet at betydelige utfordringer med å lansere slike biler, inkludert bekymringer om hvorvidt investeringen kan holdes hjemme, er årsaker til «den samme debatten hvert år» hos VW-ledelsen.

Videre kutter de ned på «små» produksjoner når det gjelder å holde overskuddet hjemme i «kjernevirksomheten». Dette er biler som Golf, Touareg og ID.

– Vi må investere i hybridisering, Euro 7 og utover.

– Det er en stor oppgave å ha råd til det hele. Du må holde porteføljen din – kjernen – samlet og holde styr på nisjeproduktene.

– Tidligere hadde vi ganske mange nisjeprodukter, og jeg sier ikke at vi ikke kommer tilbake, men ikke for øyeblikket. Vi må holde hovedvirksomheten sunn. Det er hovedfokuset, sier Schäfer.

Den tidligere Skoda-sjefen antyder imidlertid at det ikke er en entydig tilnærming og at det vurderes hvilke nisjemodeller som kan legges til i fremtiden hvis eller når økonomiske problemer løses.

– Hva mer kan vi legge til? Kjernen er klar. Det vi har i porteføljen nå tror jeg egentlig er kjernen, fra de små kombibilene til SUV-ene, helt opp til store SUV-er og stasjonsvogner.

– Men du vet, mer nisjebiler som Scirocco pleide å være, som Touran pleide å være. Disse bilene har en plass i vårt overordnede syn på ting.

Volkswagen vil dermed konsentrere seg om de modellene som genererer mest penger her og nå, og de modellene som de er forpliktet til å produsere på grunn av lovverket. Elbilene.

En av hovedårsakene til at nisjemodeller nå forsvinner, er ikke bare den lille kundebasen. Dette henger også sammen med at Volkswagen må bruke penger for å møte stadig strengere utslippskrav.

Videre krever EU at bilmerker generelt bygger flere elbiler. Selv om det ikke nødvendigvis er kjøpere til dem. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Det er ingen «Tesla-skam» her – salget øker med 20 prosent

Mens Teslas salg i Danmark kollapset med hele 58...

Skoda er nå Vestens mest lønnsomme bilmerke

Det er ikke noe bilmerke i Vesten som tjener...

Trump: Folk bak Tesla-angrepet bør straffeforfølges som terrorister

Donald Trump er ikke i tvil. Personene som nylig...

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...