VW-sjef Oliver Blume sรฅr tvil om EUs frist for salg av nye bensin- og dieselbiler innen 2035. Han etterlyser mer fleksibilitet og en realitetskontroll nรฅr det gjelder elbiler.
VW-sjef Oliver Blume stiller nรฅ spรธrsmรฅl ved EUs forbud mot alle nye bensin- og dieselbiler fra 2035.
Den planlagte utfasingen av nye bensin- og dieselbiler i EU kan bli usikker. Blume mener at tidsplanen for overgangen til elbiler kan vรฆre urealistisk.
EUs plan er ellers klar. Fra 2035 er det ikke tillatt รฅ selge nye biler med forbrenningsmotor. Dette gjelder bรฅde bensin-, diesel- og hybridbiler. Mรฅlet er รฅ fremme overgangen til nullutslippskjรธretรธy.
Oliver Blume etterlyser mer fleksibilitet. Han mener at man hele tiden bรธr sjekke virkeligheten. Hvor raskt sprer elbiler seg egentlig? Det burde pรฅvirke timeplanen.
โ Det er behov for kontinuerlige kontrollpunkter som er orientert mot realitetene rundt hvor raskt e-mobilitet sprer seg, stรฅr det i en kommentar til Neue Osnabrรผcker Zeitung .
Han mener at politiske overgangsperioder kan bli nรธdvendige. Dette kan bety en senere stopp for fossilbiler.
Selve 2035-planen inneholder imidlertid et alternativ. Det kalles ยซteknologisk รฅpenhetยป. Nye biler med forbrenningsmotorer kan muligens selges etter 2035. Dette krever at de kjรธrer pรฅ CO2-nรธytrale drivstoffer som e-fuel โ som er syntetisk bensin/diesel โ eller hydrogen.
Strengere CO2-krav for bilprodusenter er allerede utsatt
Blume, som ogsรฅ er sjef for Porsche, er positiv til EU-kommisjonens siste planer for flรฅtegrenseverdier, som gรฅr rett pรฅ sak betyr at bilmerkene vil ha mer tid til รฅ overholde strengere CO2-krav.
Opprinnelig skulle de strengere kravene gjelde fra 2025. Nรฅ foreslรฅs det รฅ utsette fristen til 2028. Dette gir bilprodusentene tre ekstra รฅr til รฅ tilpasse seg.
Uten den ekstra tiden mรธtte sรฆrlig den tyske bilindustrien store tilbakeslag. De har en hรธy andel biler med forbrenningsmotorer i bilparken sin. Franske Renault kan ogsรฅ ha problemer med รฅ overholde de opprinnelige kravene.
Bilindustrien stรฅr overfor store utfordringer. Dette gjelder spesielt tysk industri. Synkende salgstall i Kina er et av problemene for flere europeiske merker.
Handelskonflikter skaper ogsรฅ usikkerhet i markedet. Samtidig er mange europeiske bilkjรธpere nรธlende med รฅ kjรธpe nye elbiler. Spredningen er saktere enn hรฅpet i flere land.
Den politiske debatten om forbudet i 2035 fortsetter
Andre toppledere har ogsรฅ uttrykt bekymring tidligere. Ola Kรคllenius er sjef i Mercedes-Benz. Han er ogsรฅ styreleder i den europeiske bilprodusentforeningen ACEA. Han har tidligere etterlyst oppmykninger i klimaforskriftene.
Forslaget om รฅ utsette CO2-kravene til 2028 behandles nรฅ politisk. Dette skjer i Europaparlamentet og blant de 27 EU-landene. Forslaget er ennรฅ ikke endelig vedtatt.
Forhandlere i EU-systemet kan kreve ytterligere endringer i reglene. Det er mulig at hele forbudet mot forbrenningsmotorer fra 2035 vil bli vurdert pรฅ nytt pรฅ et senere tidspunkt. Diskusjonen om bilenes fremtid er langt fra over.
Uansett fremtiden til forbrenningsmotoren, er utviklingen i full gang. Selv Porsche har mรฅttet innrรธmme at man uansett ikke kan leve uten bensin- og dieselbiler.
Av samme grunn vil merket fra Zuffenhausen nรฅ bruke milliarder av kroner pรฅ รฅ utvikle helt nye modeller med forbrenningsmotorer.Les mer om det her .