Volkswagen har i flere tilfeller urettmessig hentet inn biler fra kunder som lå bak på billånsbetalinger. Over 110.000 bilister kan bli berørt.
Volkswagen står ikke bare overfor massive økonomiske utfordringer med en gjeld på 3200 milliarder kroner. Nå har selskapet også fått en gigantisk stand i England.
Den engelske importøren har fått kritikk for å ta for harde grep mot kunder som ligger bak på betalinger og avdrag på billån.
Det gjelder spesifikt datterselskapet Volkswagen Financial Services, som er dømt til å betale 48,4 millioner danske kroner i bot og 192 millioner danske kroner i erstatning til 110.000 berørte kunder.
Dette er skrevet av The Independent .
Financial Conduct Authority (FCA), som fører tilsyn med selskaper i Storbritannia, har besluttet å straffe Volkswagen Financial Services for deres håndtering av kunder mellom 2017 og 2023.
LES OGSÅ: Cookie-monster ble svirret i RS2 – nå har han betalt boten
Ifølge FCA har selskapet ikke tatt tilstrekkelig hensyn til kunder som var i økonomisk sårbare situasjoner, og i enkelte tilfeller stjal/hentet bilene, selv om kundene fortsatt trengte dem i dagliglivet, for eksempel for å komme seg til og fra jobb. .
Kundene som Volkswagen ulovlig har siktet inn er først og fremst sjåfører som ligger og har ligget bak på billånsbetalinger.
– Volkswagen Financial Services gjorde vanskelige personlige situasjoner enda verre ved å ikke vurdere hva kundene kunne ha trengt, sier Therese Chambers, administrerende direktør i FCA.
Mangelen på fleksibilitet er hovedårsaken til at FCA har funnet det nødvendig å finne den store boden overfor Volkswagen i England.
Problemet var blant annet at Volkswagen Financial Services brukte automatiserte systemer for å håndtere kommunikasjon med kundene.
Disse systemene fulgte faste maler uten å ta hensyn til den enkelte kundes situasjon. Dette har ført til at mange kunder ikke fikk nødvendig støtte og ble møtt med tøffe krav, noe som forverret deres økonomiske situasjon.
Volkswagen Financial Services har erkjent feilene og har gått med på å betale erstatning til de berørte kundene.
– Vi erkjenner våre mangler i disse tidligere sakene og har gjort betydelige justeringer de siste årene for å sikre at vi alltid leverer riktig servicenivå, sier en talsperson for VW.
Saken har fokusert på hvordan store selskaper håndterer kunder i økonomiske vanskeligheter, og Volkswagen Financial Services sitt svar på kritikken har blitt møtt med stor oppmerksomhet fra både myndigheter og publikum.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!