8. februar, 2025

Volkswagen får ikke en eneste ny elbil i 2025

2025 blir et år uten elektriske nyheter fra Volkswagen. Tyskerne må i stedet selge eldre modeller til bilistene. Først neste år skjer det noe. Kanskje.

Volkswagen lanserer ingen nye elbiler i 2025. Dette er en utfordring for den tyske bilprodusenten, som ellers satser hardt på elektrifisering. Den siste nye elbilen fra Volkswagen var ID.7 sedan, som kom på markedet i tredje kvartal 2023.

Volkswagen går en vanskelig periode i møte når de skal selge eldre teknologi til nye kunder. Det sier den tyske bilindustrianalytikeren Matthias Schmidt til Bloomberg .

– I det neste året er Volkswagen tvunget til å selge gammel teknologi til nye kunder. Det blir vanskelig.

Volkswagen opplever motvind i flere av sine viktigste markeder, inkludert USA, Europa og Kina. I Europa har reduserte statlige subsidier i land som Tyskland dempet etterspørselen.

I Kina, som er et avgjørende marked for hele Volkswagen-konsernets langsiktige elbilambisjoner, taper bilprodusenten terreng til lokale konkurrenter.

Selv premiumbiler som Audi Q8 e-tron og Porsche Taycan har problemer med å få asfalt under hjulene på det kinesiske markedet, som i økende grad domineres av billigere elbiler fra kinesiske merker. Audi prøver av samme grunn med et nytt bilmerke. Les mer om det her .

For å styrke sin posisjon på det kinesiske markedet har Volkswagen inngått et samarbeid med Xpeng. De to selskapene utvikler i fellesskap en elektrisk og elektronisk arkitektur (E&E) som skal danne grunnlaget for alle Volkswagen elbiler produsert i Kina.

De første modellene fra samarbeidet forventes å bli lansert i 2026 og vil inneholde to mellomklasse elbiler fra Volkswagen. Inkludert en SUV. Volkswagen-konsernet har som mål å øke det årlige salget i Kina fra 2,93 millioner biler i fjor til 4 millioner biler innen 2030.

Volkswagen understreker viktigheten av å opprettholde sin brede modellportefølje.

"Å introdusere nye modeller er én løsning. Men det er like viktig å opprettholde bredden i modellprogrammene våre.

– Vi har jobbet hardt de siste årene og har modeller med programvare og kvalitet, sier Stefan Voswinkel, talsmann for Volkswagen.

I USA forbereder Volkswagen-konsernet lanseringen av Scout Terra and Traveler. Disse to modellene vil imidlertid eksklusivt selges direkte til kunder, utenom de tradisjonelle Volkswagen-forhandlerne.

Denne avgjørelsen har møtt motstand fra forhandlere i California. De elektriske SUV-ene og pickupene forventes å appellere til amerikanske bilkjøpere. Men produksjonen starter ikke før i 2027.

Volkswagens neste store lansering i Europa er den etterlengtede ID.2. Denne modellen forventes ikke å komme på markedet før i 2026. Og det er fortsatt usikkerhet rundt prisen. Det forventes imidlertid å sette seg et sted rundt 200.000 DKK.

Latest

Don't miss

Volvo bekrefter – laser i ny bil ødelegger iPhone

Et annet problem har oppstått for Volvos flaggskip EX90....

Bilgiganten er opptatt – trenger snarest å finne 350 ansatte

Volvo Cars er opptatt av å unngå de økte...

Kia nekter for dyre elbildeler: «Det er en feil»

Kia ville ha en enorm sum penger til enkle...

Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som...

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil om at Max Verstappen får en ny lagkamerat. Det sies imidlertid at dette ikke vil...

Nytt utslipp for å stoppe branner i elbiler

Det høres kanskje rart ut. Men Stellantis-konsernet har søkt patent på nok en 'utslippsteknologi' for rene elbiler. Det handler imidlertid ikke om lyd. Patent...

Volkswagen slutter å selge elbiler umiddelbart

Det er verken problemer eller elbilene i seg selv som får Volkswagen til å tråkke på bremsen. Ifølge tyskerne selv skyldes dette en suksess...

Bilgiganten legger ned – 1000 ansatte skal permitteres

Stellantis rømmer fra den engelske byen Luton. Det er her de bygger varebiler. Men nå skal stedets 1000 ansatte permitteres. Stellantis stenger varebilfabrikken i...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter. Samsung har tatt ansvar...

Laget av Ken Block – Hoonitruck solgt for et vanvittig beløp

Den avdøde rallystjernen Ken Block er absolutt ikke glemt. Nylig ble hans Ford F-150 'Hoonitruck' solgt for et enormt beløp på auksjon. Den avdøde...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen. Ledelsen vil nå fokusere mer på forbrenningsmotoren. Porsche øker nå fokuset på forbrenningsmotoren. Bilprodusenten har...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde ønsker. Nå ønsker bilmerket fra Maranello å redusere ytterligere det som er tillatt ved 'spesialbestilling'....

FDM: Disse elbilene svikter oftest ved synet

Undersøkelsesdata for de 20 mest populære elbilene i Danmark viser at det står dårlig til. Uansett er feilprosenten ekstremt høy, ifølge FDM. Tesla Model...

Det er plass til en V8 i nye Mercedes C63

Både AMG og Mercedes vil nok si at det ikke lar seg gjøre. Men det er løgn. For det er god plass til en...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også R-EV biler. Dette er elbiler med bensinmotor, som Ford bl.a. vil bygge. Ford skal bygge...

Russlands nye elbil går på 50 skrutrekkere

Ok - bilen er kanskje ikke ny. Men det er fortsatt plass til de 50 skrutrekkerne, akkurat der Ladas motor ellers ville ha vært....