Vi trenger over en halv million kroner for å finne startprisen på Volkswagen ID. Buzz GTX. Med 340 hestekrefter er bilen derimot tidenes raskeste 'Rugbrod'.
På 1980-tallet produserte Porsche en svært begrenset serie av T3 Transporter, som var utstyrt med en 231 hk 3,2-liters 6-sylindret boksermotor. På den tiden var denne treneren utvilsomt den raskeste og mest imponerende på veien.
Men selv denne kraftige modellen er overgått av den nye ID-en. Buzz GTX. Den nye modellen er utstyrt med to elektriske motorer, 340 hk og elektronisk firehjulsdrift, som gjør det mulig for ID. Buzz GTX for å akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 6,1 sekunder (6,4 sekunder for ID. Buzz Lang GTX).
Prisene for GTX-toppmodellen starter på 509.995 kroner for versjonen med kort akselavstand og fra 549.995 kroner for versjonen med lang akselavstand med syv seter.
Det skriver importøren i en pressemelding .
LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke
Begge versjoner av ID. Buzz GTX deler den samme elektriske drivlinjen. Forhjulene drives av en 109 hk asynkron elektrisk motor, mens bakhjulene drives av en 286 hk APP550 elektrisk motor, som også finnes i ID.4 og ID.7 modellene.
Den elektriske firehjulsdriften sørger for en optimal fordeling av motorkraften mellom for- og bakhjul på noen få millisekunder, noe som sikrer optimalt grep og veigrep i alle trafikkforhold. ID. Buzz GTX kan slepe opptil 1.600 kg i langversjonen og opptil 1.800 kg i kortversjonen.
Selv om de to variantene av ID. Buzz GTX har de samme drivlinjene, de er forskjellige på batterisiden. Kortversjonen er utstyrt med et 79 kWh batteri som gir en rekkevidde på opptil 419 kilometer.
Batteriet kan blitsladet med opptil 185 kW, noe som gjør det mulig å lade fra 10-80 % på 26 minutter. Den lange versjonen har et større 86 kWh batteri med en rekkevidde på opptil 458 km.
Dette batteriet kan blitsladet med opptil 200 kW, og en ladning fra 10 til 80 % her tar også kun 26 minutter. Under optimale forhold kan en 10-minutters hurtiglading gi en rekkevidde på opptil 236 km.
GTX-versjonen skiller seg ut fra de andre ID-ene. Buzz modeller gjennom ulike designdetaljer som understreker bilens dynamiske karakter. Fronten på GTX-versjonen har en unik støtfanger med svart luftinntak formet til et bikubemonster, samt vertikale luftføringer på sidene.
I tillegg kommer nydesignede korlys i form av to LED-trekanter, som er plassert oppå hverandre som en pilspiss. Karosseridesignelementene, inkludert luftinntakene foran støtfangeren, luftkanalene på sidene,
GTX-bokstavene og sidespeilene er holdt i svart høyglans. ID. Buzz GTX er utstyrt med 20” Solna lettmetallfelger, og som ekstrautstyr tilbys to forskjellige 21-tommers lettmetallfelger: Caracas (svart) og Townsville (svart med diamantskåret overflate). Interiøret i GTX-versjonen er hovedsakelig svart, med røde striper og sømmer på setene og multifunksjonssportsrattet som elegante detaljer.
GTX-versjonen kommer med samme standardutstyr som Style-modellen, som blant annet inkluderer elektrisk justerbare forseter med massasjefunksjon, en omfattende assistentpakke med Travel Assist, noe fri inn- og start, elektrisk betjente skyvedører og bakluke , og IQ. LIGHT-LED matrise-frontlykter.
Fargemessig tilbys GTX-versjonene uten ekstra kostnad i Candy White, Cherry Red, Mono Silver, Starlight Blue og Deep Black Pearl. Tofargekombinasjonen av Mono Silver og Cherry Red, som er unik for GTX, kan fås for en tilleggspris på DKK 22.300.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!