19. september, 2024

Volkswagen frigir danske priser for ID. Buzz GTX

Vi trenger over en halv million kroner for å finne startprisen på Volkswagen ID. Buzz GTX. Med 340 hestekrefter er bilen derimot tidenes raskeste 'Rugbrod'.

På 1980-tallet produserte Porsche en svært begrenset serie av T3 Transporter, som var utstyrt med en 231 hk 3,2-liters 6-sylindret boksermotor. På den tiden var denne treneren utvilsomt den raskeste og mest imponerende på veien.

Men selv denne kraftige modellen er overgått av den nye ID-en. Buzz GTX. Den nye modellen er utstyrt med to elektriske motorer, 340 hk og elektronisk firehjulsdrift, som gjør det mulig for ID. Buzz GTX for å akselerere fra 0 til 100 km/t på bare 6,1 sekunder (6,4 sekunder for ID. Buzz Lang GTX).

Prisene for GTX-toppmodellen starter på 509.995 kroner for versjonen med kort akselavstand og fra 549.995 kroner for versjonen med lang akselavstand med syv seter.

Det skriver importøren i en pressemelding .

LES OGSÅ: Magnussen får den tøffeste straffen i Formel 1 – Haas hjelper ikke

Begge versjoner av ID. Buzz GTX deler den samme elektriske drivlinjen. Forhjulene drives av en 109 hk asynkron elektrisk motor, mens bakhjulene drives av en 286 hk APP550 elektrisk motor, som også finnes i ID.4 og ID.7 modellene.

Den elektriske firehjulsdriften sørger for en optimal fordeling av motorkraften mellom for- og bakhjul på noen få millisekunder, noe som sikrer optimalt grep og veigrep i alle trafikkforhold. ID. Buzz GTX kan slepe opptil 1.600 kg i langversjonen og opptil 1.800 kg i kortversjonen.

Selv om de to variantene av ID. Buzz GTX har de samme drivlinjene, de er forskjellige på batterisiden. Kortversjonen er utstyrt med et 79 kWh batteri som gir en rekkevidde på opptil 419 kilometer.

Batteriet kan blitsladet med opptil 185 kW, noe som gjør det mulig å lade fra 10-80 % på 26 minutter. Den lange versjonen har et større 86 kWh batteri med en rekkevidde på opptil 458 km.

Dette batteriet kan blitsladet med opptil 200 kW, og en ladning fra 10 til 80 % her tar også kun 26 minutter. Under optimale forhold kan en 10-minutters hurtiglading gi en rekkevidde på opptil 236 km.

GTX-versjonen skiller seg ut fra de andre ID-ene. Buzz modeller gjennom ulike designdetaljer som understreker bilens dynamiske karakter. Fronten på GTX-versjonen har en unik støtfanger med svart luftinntak formet til et bikubemonster, samt vertikale luftføringer på sidene.

I tillegg kommer nydesignede korlys i form av to LED-trekanter, som er plassert oppå hverandre som en pilspiss. Karosseridesignelementene, inkludert luftinntakene foran støtfangeren, luftkanalene på sidene,

GTX-bokstavene og sidespeilene er holdt i svart høyglans. ID. Buzz GTX er utstyrt med 20” Solna lettmetallfelger, og som ekstrautstyr tilbys to forskjellige 21-tommers lettmetallfelger: Caracas (svart) og Townsville (svart med diamantskåret overflate). Interiøret i GTX-versjonen er hovedsakelig svart, med røde striper og sømmer på setene og multifunksjonssportsrattet som elegante detaljer.

GTX-versjonen kommer med samme standardutstyr som Style-modellen, som blant annet inkluderer elektrisk justerbare forseter med massasjefunksjon, en omfattende assistentpakke med Travel Assist, noe fri inn- og start, elektrisk betjente skyvedører og bakluke , og IQ. LIGHT-LED matrise-frontlykter.

Fargemessig tilbys GTX-versjonene uten ekstra kostnad i Candy White, Cherry Red, Mono Silver, Starlight Blue og Deep Black Pearl. Tofargekombinasjonen av Mono Silver og Cherry Red, som er unik for GTX, kan fås for en tilleggspris på DKK 22.300.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Mercedes sitt nye batteri lover 80 prosent større rekkevidde

Sammen med selskapet Factorial har Mercedes utviklet en ny...

Det er nå flere elbiler enn bensinbiler i Norge

Elbiler vil i slutten av september ha utkonkurrerte bensinbiler...

Nyt batteri til elbil får absurd lang garanti

Kinesiske CATL har utviklet et nytt elbilbatteri. Teknologien er...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot...

Å nei: Koenigsegg Jesko rammet av flammer og feil – igjen

Nok en gang har en Koenigsegg Jesko gått opp...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...

Jakob sykler etter 29 år: Delt gal karusell på TikTok

Den 29 år gamle mannen, som ble siktet for 38 tilfeller av galskap, delte alt på TikTok. Dypt forkastelig, sier Råd for trygg trafikk-direktør...

Ny Mercedes-fabrikk truet – taper milliarder i statstilskudd

Det blir stadig vanskeligere å drive batterifabrikk i Europa. Mens svenske Northvolt sliter med å overleve, trekker Italias regjering støtten til Mercedes og Stellantis...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt om salg av elbiler. Tallene i Europa er helt annerledes enn her i Danmark. August...

England forbyr diesel- og bensinbiler fra 2030 – igjen

Den nåværende regjeringen i England har trukket tilbake en tidligere utsettelse av forbudet mot nye diesel- og bensinbiler. Nå gjelder den igjen i 2030....

Sverige vil forby den helt spesielle korkortregelen

I Sverige er det mulig å hoppe over en korlærer. Dette krever imidlertid en spesiell godkjenning. Den godkjenningen må godkjennes nå, mener Samferdselsetaten. Svenskene...

Til og med Xpeng bøyer seg og bygger en spesiell type bil

Mens forbrukere utenfor Skandinavia går bort fra elbiler, går bilmerkene i økende grad over til hybrider. Nå er kinesiske Xpeng på vei i den...