22. mars, 2025

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz.

Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å bygge Skoda-, Seat- eller Cupra-versjoner av den kommende Volkswagen ID.1.

Ifølge konsernets tekniske direktør, Kai Grünitz, utvikles Volkswagen ID.1 som en frittstående modell. Det sier han i et intervju med Autocar .

– Det reiser litt spørsmål om hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser markedet utvikle seg akkurat nå, spesielt på A00. (Marked for bybiler, red.)

– Vi tror det vil vokse de neste årene. Så vi tror virkelig at 2027 er det rette tidspunktet for å komme ut med bilen, spesielt med alle ryktene om forbrenningsmotorer og hvordan vi blir kvitt dem i Europa.

– Så jeg tror 2027 er riktig tid for ID.1, og hvis markedet virkelig tar seg opp, kan vi enkelt bestemme oss for å ta med Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nå.

Volkswagen ID.1 må være seg selv – men kanskje ikke for alltid

Usikkerhet om veksten i el-bybilmarkedet de neste årene er en av grunnene til at Volkswagen holder tilbake.

Grünitz har imidlertid antydet at ID.1s plattform på sikt kan brukes til slike modeller dersom modellen, som skal redde hele Volkswagens økonomi, presterer bra.

Volkswagen ID.1, som trolig kommer til Danmark med en startpris på 150.000 kroner, er bygget på en oppdatert versjon av den såkalte MEB-plattformen kalt MEB Entry.

En plattform som også skal brukes til de kommende modellene Cupra Raval og Skoda Epiq. De tre modellene ble utviklet parallelt, og VW-konsernet ser de økonomiske fordelene ved stordrift som avgjørende.

Den forrige Volkswagen Up, som kan betraktes som ID.1s åndelige forgjenger, ble også realisert gjennom parallell utvikling med nesten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.

Men det får ikke Grünitz til å avvike fra tanken om at ID.1 utelukkende skal være en Volkswagen.

Volkswagen ID.1 er også den første bilen som Volkswagen har klart å utvikle på 'redusert tid', som tyskerne kaller den.

Dette kan føre til mer bruk av programvare utviklet i samarbeid med amerikanske Rivian. Akkurat som tyskerne har brukt tid på virtuelle tester i stedet for ekte kilometer på veiene i forbindelse med utviklingen av bilen.

Ifølge Kai Grünitz betyr denne tilnærmingen til å utvikle splitter nye biler at Volkswagen kan spare opptil 3 år av prosessen.

Latest

Don't miss

Elon Musk fordømmer angrep på Tesla: «Sinnssykt»

Brannstiftere i Las Vegas satte fyr og skjøt mot...

Dansk selskap svartelister Tesla – selger alle sine aksjer

Det danske pensjonsfondet AkademikerPension svartelister nå Tesla og selger...

Nye Xpeng G6 får raskere lading og 80 andre oppdateringer

Den kommende versjonen av Xpeng G6 kan lades på...

Ny studie: Tesla anklaget for å overdrive CO2-besparelser

Studie fra Greenly sår tvil om Teslas påstand om...

Tesla vil bygge Model Y 20 prosent billigere

Kostnadene må kuttes så mye at Tesla kan bygge...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla mangler 10 milliarder – ingen vet hvor de er

Tesla mangler angivelig nærmere 10 milliarder kroner. Bilmerket kan uansett ikke forklare hvor pengene er blitt av. 1,4 milliarder dollar. Eller i underkant av...

Max Verstappen vil ha V10-motoren tilbake i Formel 1

Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback. Fire ganger verdensmester Max...

Trump vil forby elbiler på flere amerikanske motorveier

Akkurat nå har elbiler i California lov til å kjøre i kjørefelt som ellers er beregnet for samkjøring. Men Donald Trump forbød det fra...

Politiet i Tyskland hater elbiler – tvunget til å bruke dem

Politiet i Baden-Württemberg, Tyskland, hater de 180 elbilene deres så mye at kritikk av bilene har blitt en politisk sak. Betjentene klager, men politikerne...

Vlado avslører: "Ja, hastighetskontroll fungerer – og det er ikke bare en pengemaskin"

I DRs Aftenshowet forklarer Danmarks mest kjente politimann hvorfor fartskontroller faktisk utgjør en forskjell i trafikken. Fartsgrenser på danske veier fungerer. Det opplyser trafikkpolitibetjent...

Hele landet dropper alle fotobokser – «De er verdiløse»

Fotobokser er verdiløse. I hvert fall hvis du spør regjeringen i Estland, som nå begynner å demontere alle fellene i hele landet. I Estland...

Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør. Citroën 2CV...

Salget fortsetter: Spar opptil 130 000 kr. igjen Xpeng

Kinesiske Xpeng, som har blitt ekstremt populær i Danmark, gir nå danskene nok en vill kampanje hvor du kan spare hele 130 000 DKK....

Bilgiganten med 7,5 milliarder i underskudd sier opp 14.000 personer

Tyske ZF – eller ZF Friedrichshafen AG – kom ut av 2024 med et underskudd på 7,5 milliarder danske kroner. Nå skal 14.000 mennesker...

Ny konkurs koster Volvo mye penger

For en uke siden gikk den svenske batteriprodusenten Northvolt konkurs. Konkursen rammer Volvo, som kommer til å tape en hel fabrikk, spesielt hardt. Det...

Rally-cheerleaders nekter å snakke etter å ha bannet forbud

Rallykorene i WRC har fått munnkurv. De har i hvert fall ikke lov til å banne over radioen lenger. Dette gjør dem nå helt...

Tesla-investor til Elon Musk: Gå ned!

Teslas verdi på børsen har hamret ned siden desember 2024. Og nå har noen investorer fått nok. Gå ned, er den direkte oppfordringen til...