Volkswagens halvårsregnskap har vært en så stor skuffelse at det tyske konsernet prøver å finne pengene andre steder enn på bilene. Blant annet. alt nattarbeid i fabrikkene forsvinner.
Torsdag offentliggjorde Volkswagen både halvårs- og kvartalsregnskap. Og det er ikke munter lesning. Faktisk er det så trist at nattarbeid i fabrikker forsvinner.
Overskuddet har falt med 2,4 prosent til nå 40,5 milliarder danske kroner. Og selv om det er mye penger, er analytikerne fortsatt lite imponerte.
Den skuffende kontoen førte også til at Volkswagens andel falt umiddelbart. Aksjen har så langt falt med 4 prosent etter nyhetene.
Nå skal gigantkonsernet, som sysselsetter 700.000 personer på merker som Seat, Skoda, Audi og selvfølgelig Volkswagen, kutte kraftig. Dette gjøres med et betydelig spareprogram.
LES OGSÅ: Bilfirma nær konkurs – klarer ikke betale regningene sine
Dette er skrevet av Automobilwoche .
De nye spareplanene er lagt til tiltak som konsernet allerede har iverksatt for å redusere kostnadene.
– Det handler om kostnader, kostnader, kostnader. Spesielt med Volkswagens kjerne, men i alle våre merker, sier administrerende direktør Oliver Blume i forbindelse med offentliggjøringen av regnskapet.
Volkswagen reduserer bl.a. kapasitet med 25 prosent ved alle sine fabrikker. Det betyr å gå fra tre til to skiftskift ved fabrikkene i Ingolstadt, Emden og Zwickau.
Arno Antlitz, som er økonomidirektør i Volkswagen, legger til hvorfor de har valgt å fjerne nattevaktene. Og grunnen er faktisk veldig enkel.
– Vi har fjernet nattevaktene i Tyskland fordi de er veldig dyre for oss, sier økonomidirektøren.
Volkswagen har imidlertid andre problemer enn regnskapet å ta seg av. Den kommende elbilplattformen SSP ligger allerede flere år etter skjema på grunn av programvareproblemer. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!