Volkswagen sliter med høye kostnader og et svakt kinesisk marked. I første kvartal 2025 forsvant 40 prosent av inntektene.
Volkswagen har lagt frem sine økonomiske resultater for årets første kvartal. Og det ser ikke bra ut. Tallene viser en betydelig nedgang for den tyske bilgiganten. Konsernets inntjening falt med 40 prosent.
Overskuddet før skatt endte på 3,1 milliarder euro. Dette tilsvarer omtrent 23,1 milliarder danske kroner.
I samme periode i fjor var resultatet betydelig bedre. Her utgjorde overskuddet før skatt 5,1 milliarder euro. Det beløpet tilsvarte omtrent 38 milliarder danske kroner.
Det lavere resultatet påvirker også driftsmarginen negativt. Den falt til 3,7 prosent i siste kvartal.
I samme kvartal i fjor var driftsmarginen 6 prosent. Dette viser et tydelig press på konsernets lønnsomhet.
Utfordringer og fremtidsutsikter i Wolfsburg
Nedgangen i inntekter skyldes først og fremst to faktorer. Økende kostnader for materialer og energi setter press på økonomien. De høyere produksjonskostnadene slår ut på bunnlinjen.
Samtidig har Volkswagen opplevd et svakt marked i Kina. Konkurransen i det kinesiske bilmarkedet har blitt hardere, noe som påvirker salget.
Til tross for de vanskelige tallene, opprettholder Volkswagen sin økonomiske prognose. Dette gjelder for resten av inneværende år.
Dette skjer selv om flere av konkurrentene nå nedjusterer sine samlede forventninger for 2025. Flere gjør det til og med ganske betydelig.
Omvendt forventer Volkswagen fortsatt at virksomheten vil vokse i løpet av året. Veksten forventes å være opptil fem prosent.
Markedet går veldig dårlig for Volkswagen
Det understrekes imidlertid at den forventede veksten har et forbehold. Den tar ikke hensyn til eventuelle nye amerikanske tollsatser på biler. Dette skaper en viss usikkerhet rundt utsiktene.
Volkswagen nedjusterer også forventningene til årets driftsmargin noe. Den forventes nå å lande i den lave enden av det tidligere annonserte intervallet.
Det tidligere annonserte driftsmarginintervallet var 5,5 til 6,5 prosent. Sikt nå mot den nedre delen av spennet.
Presset fra kostnader og det kinesiske markedet merkes tydelig av bilprodusenten. Fremtiden påvirkes også av en potensiell handelskrig med amerikanerne.
Internt i VW-konsernet er for eksempel Porsche under så mye press at ledelsen vurderer om de i det hele tatt skal bygge elbiler. Les mer om det her .