12. november, 2024

Volkswagen-sjef utvist etter narkotikaskandale

Volkswagens markeds- og strategidirektør Jochen Sengpiehl (54) er arrestert i og deportert av Kina etter at narkotika ble funnet.

Volkswagens markeds- og strategisjef, Jochen Sengpiehl (54), har havnet i en alvorlig situasjon med myndighetene i Kina etter funn av narkotika.

Sengpiehl, som tidligere har hatt stillingen som global markedsdirektør i Volkswagen Group og blant annet var mannen bak slagordet «Das Auto», ble nylig arrestert i Kina i forbindelse med en narkotikakontroll.

Ifølge den tyske avisen Bild Zeitung fant episoden sted i Beijing, kort tid etter at Sengpiehl hadde kommet tilbake fra en ferie på Koh Samui i Thailand.

Politiet skal ha kunnet bevise at Jochen Sengpiehl hadde konsumert narkotika, og saken skulle dreie seg om hasj.

Etter arrestasjonen ble Volkswagen-sjefen arrestert og avhørt i flere timer. Han ble deretter overført til et fengsel og ble varetektsfengslet i mer enn ti dager.

LES OGSÅ: Elbiler stuper i verdi – her er de største taperne

Ifølge rapporter klarte representanter fra Volkswagen og den tyske ambassaden senere å sikre ham løslatelse, hvoretter han umiddelbart ble tvunget til å forlate Kina. Markedssjefen må da aldri reise til landet igjen.

Narkotikalovgivningen i Kina er veldig streng, og innbyggerne i landet har ikke lov til å konsumere narkotika selv når de er i utlandet.

Brudd på disse reglene kan gi inntil 15 dager i varetekt, noe som også var tilfelle for Jochen Sengpiehl. Selv om cannabis nå er legalisert i Tyskland, gjelder ikke dette i Kina, hvor sanksjonene er betydelig strengere.

Saken kommer på et uheldig tidspunkt for Volkswagen, som allerede står overfor utfordringer i Kina.

Salget av Volkswagen-biler går ned og selskapet har blitt forbigått av kinesiske konkurrenter som BYD. Volkswagen har totalt 90.000 ansatte og 39 fabrikker i landet, og deres tidligere nære forhold til den kinesiske staten har begynt å svekkes. En skandale som denne med en toppleder ville vært utenkelig for bare noen få år siden.

Jochen Sengpiehl har hatt en lang karriere i bilindustrien, hvor han har hatt ledende stillinger hos flere store bilprodusenter som Nissan, Mercedes og Hyundai.

Det er fortsatt uklart om han kan fortsette i sin nåværende rolle eller vil bli omplassert etter episoden. Sengpiehl kom tilbake til Volkswagen i 2017 for å jobbe med selskapets image etter dieselgate-skandalen.

Volkswagen-konsernet risikerer faktisk å måtte stenge hele bilmerker på grunn av EUs anstrengte forhold til spesielt Kina. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Det er direkte dumt å kjøpe elbil nå, sier en ekspert

Det er rett og slett dumt å kjøpe elbil...

Aston Martin taper over 13 millioner kroner om dagen

Bilmerket Aston Martin skyter fart i disse dager med...

Retten dømmer menn for å ha stjålet 150 fotobokser

En gruppe menn, som i svenske medier ble fordømt...

Kina vil at Frankrike skal droppe EU-toll på elbiler

Kina vil at Frankrike skal finne en løsning på...

Hyundai gjenintroduserer knapper fordi kundene hater skjermer

Hyundai innrømmer at merket ble fanget opp i en...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen forlater kriserammet fabrikk – «Ingen kommentar»

Volkswagen er den svenske batteriprodusenten Northvolts største aksjonær. Men nå har tyskerne forlatt styret. «Ingen kommentar», heter det kort. Volkswagen går nå ut av...

Dansk ladeselskap inngår storavtale med Tesla

Bilmerket Tesla og det danske programvareselskapet Monta har inngått en stor avtale som ifølge det danske selskapets grunnlegger skal komme folk i elektriske firmabiler...

Kinesisk eier ønsker å selge ut av kontroll over Volvo

Aksjekursen til Volvo Cars har falt med hele 75 prosent de siste tre årene. Og nå vil Geely, som eier 75 prosent av bilmerket,...

Kevin Magnussens kollega må gi opp alt håp

Korene er på plass, men Audi er nok allerede på vei ut av Formel 1. Og nå erkjenner sjefen at forskjellen til de andre...

Bygger 13 000 elbiler og taper 280 000 kr. når som helst

Det lille og relativt nye bilmerket Rivian har bygget over 13.000 biler på ett kvartal, men har samtidig tapt 280.000 kroner på hver eneste...

Honda har utviklet manuell girkasse med clutch for elbiler

Egentlig er behovet ikke der i det hele tatt. Likevel har Honda utviklet en manuell girkasse for fremtidige elbiler. Spørsmålet er da om japanerne...

Alle elbiler er utestengt fra racerbanen av sikkerhetsmessige årsaker

Willowbank Raceway er den siste racerbanen som forbyr elbiler. Ifølge folkene bak forbudet handler det om sikkerhet. For sikkerhets skyld har Willowbank Raceway, nær...

Google vil ha patent på teknologi mot dårlige sjåfører

Google har søkt patent på en teknologi for å hindre dårlige sjåfører i å kjøre. Teknologien må avgjøre om sjåførene er gode eller dårlige....

Slik må elbiler aldri lades, advarer en ekspert

Elbileiere må aldri la batteriet synke til 0 prosent. Det sliter unødvendig på batteripakken, sier en ekspert. I de aller fleste tilfeller setter du...

Er dette E39 M5 med verdens laveste kjørelengde?

Prisen er skyhøy, men kjørelengden er kanskje verdens laveste i denne BMW E39 M5 fra 2000. I Naperville, Illinois, USA, venter en veldig gul...

Ford har sendt et trusselbrev til en kjent YouTuber

Ford truer nå med å ta den kjente YouTuberen TJ Hunt for retten dersom han ikke stopper salget av et karosserisett som bilgiganten mener...

Mercedes tar patent på antisteinstøtteknologi

Mercedes har både søkt og fått patent på en teknologi som bilmerket mener kan redusere og i beste fall forhindre risikoen for steinsprang. For...