21. januar, 2025

Volkswagen vil bygge elbiler folk selv kan reparere

Det gjenopplivede bilmerket Scout, som Volkswagen eier, skal bygge elbiler som eierne kan reparere selv. Det sier direktøren.

Hvis elbiler er fremtiden, vil mange bilister savne spesielt én ting. Ja, altså bortsett fra motorstøy. Nemlig å kunne reparere bilene selv. Det har den relanserte speideren nå en løsning på.

Scout Motors vil gjøre bilistene moteriktig med de nye elbilene Traveler og Terra. På dem lover merket at eiere skal kunne foreta reparasjoner og erstatte deler selv. Akkurat slik du kjenner det fra spesielt eldre diesel- og bensinbiler.

Scout Motors understreker i et nytt intervju at kundene «må ha tilgang til reparasjoner og informasjon».

– Over 80 prosent av reparasjonene som trengs kan gjøres mens du er på farten, sier Ryan Decker, strategidirektør i Scout Motors.

– Dette betyr i kundens oppkjørsel eller bokstavelig talt på veien. Vi vil at disse bilene skal være korbiler som kundene kan ta på og ta vare på (selv)."

Inspirasjonen til den avgjørelsen kommer fra de originale speidermodellene, som var kjent for sin robusthet og enkelhet.

– Det skal fungere lenge, det skal være holdbart. Når noe går i stykker, må du kunne fikse det, sier Decker.

Elbiler er ofte komplekse og har et stort antall lukkede systemer som kun fabrikkene og egne verksteder har tilgang til. Men Scout Motors vil gjøre unna det.

– Kanskje ting ikke er limt. De er skrudd inn. Ting skal være lettere å reparere selv, forklarer Decker.

Scout Motors forstår at kundene deres ønsker å kunne tilpasse bilene sine.

– Kundene vil ta på bilene. De ønsker å reparere dem. De vil kunne fjerne støtfangeren (selv),» sier direktøren.

For at det hele ikke skal være bare snakk, skal Scout ifølge merket lage mer brukervennlige servicebøker og reparasjonsmanualer for bilene selv. Ting som burde være tilgjengelig for alle.

– Hva er en moderne elbil? Det er som en helt svart boks som du ikke kan gjøre noe med, sier Decker.

Scout Traveler og Terra er imidlertid ikke rett rundt hjørnet. Ikke i USA heller, for salget starter først. Det går faktisk ytterligere to år før de første modellene er klare.

Latest

Don't miss

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I...

Bilgiant ser etter minst 100 nye personer i måneden

Japanske Toyota går mot strømmen i bilindustrien på grunn...

Samsung hevder å ha revolusjonert elbiler

Sørkoreanske Samsung hevder nå å ha utviklet et såkalt...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump lover å avlyse elbilkravene umiddelbart

Donald Trump er nå president i USA igjen. I sin innsettelsestale brukte han bl.a. på å love å droppe krav til elbiler umiddelbart. Donald...

FDM kritiserer nytt forbud mot elbiler 1. oktober

Det er snart slutt på gratis parkering i elbiler i Aarhus kommune. Og FDM mener dette er en klar feil. Det sier førstekonsulenten. FDM...

De kan redde Saabs forlatte bilfabrikk «Ingen kommentar»

Alt inventar fra Saab Automobiles tidligere fabrikk i Trollhättan er lagt ut for salg. Men nå kan Polestar redde det historiske stedet fra stenging....

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo Cars, planlegger de å si opp én av tre ansatte. Direktøren kaller det «en vanskelig...

Bilforhandler nær konkurs – skylder 100 millioner kroner.

En milliardomsetning har ikke vært nok til å redde virksomheten for den svenske bilforhandleren Mobilty Motors, som nå forsøker en rekonstruksjon. Den svenske bilforhandlerkjeden...

BYD seiler nå rundt med verdens største bilskip

BYD har egentlig ikke greie på danskene. Men kineserne bygger fortsatt så mange biler at de trenger verdens største bilpark. Den seiler med nesten...

7 av 10 sjåfører opplever spesielle problemer om vinteren

Hele 7 av 10 bilister svarer i en ny undersøkelse at de har opplevd å bli blendet av en svært lav sol i vinter-...

Toyota må betale 11,6 milliarder for dieselsvindel

Toyotas lastebilmerke Hino har erkjent straffskyld for tukling med flere modeller med dieselmotorer. Konsernet står til en kostnad på 11,6 milliarder. Hei, Bjørn...

Salget av elbiler i Europa falt betydelig i 2024

Det er den tunge enden som vender ned. I hvert fall når det gjelder salg av elbiler i Europa. Det viser nye tall fra...

Bilen fra «Herbie» er den dyreste VW Bobbel noensinne

Bilen fra Herbie Goes Bananas har hengt over taket på Planet Hollywood casino i Las Vegas i mange år. Nå er den tatt ned...

Nye tall: Biler med disse defektene dumper oftest på syne

De vanligste feilene på biler i Sverige er ikke så forskjellige fra de i Danmark. De viser et nytt oppgjør fra Bilprovingen. I januar...

Sint bilist sendte boder verdt 500.000 til naboen

En sint sjåfør utga seg gjentatte ganger for å være naboen. Det kostet 519.000 kroner i parkeringsbås. Altså inntil det hele ble oppdaget og...