11. desember, 2024

Volkswagen vurderer å bygge Golf 8 frem til 2035

Den nåværende Volkswagen Golf 8 kan bli den lengstlevende Golfen i merkets modellhistorie på grunn av nye hensyn i Wolfsburg.

Golf 8 kan bli en bil som er på veien i hele 16 år. Den har allerede vært her i 5 år. Men ledelsen i Wolfsburg er klar for mer.

Konkret vurderer sjefene å la dagens Volkswagen Golf fortsette i modellprogrammet i 11 år til. Selv om en elektrisk Golf tilsynelatende er planlagt lansert rundt 2030.

Men i et intervju for den nederlandske versjonen av Top Gear sier Kai Grünitz, leder for Volkswagens tekniske avdeling, at de vurderer å la Golf 8 kjøre lenger enn til minst 2035.

Pussig nok er det samme år som EU har til hensikt å forby alle nye biler med forbrenningsmotorer som ikke kan gå på syntetisk drivstoff.

LES OGSÅ: Magnussens sjanse? Avskjediget sjef avduker nytt Formel 1-team

Da vil Volkswagen Golf 8 være en skikkelig gammel bil. For bilen står ikke på egen plattform. I stedet er det en videreutviklet Golf 7 på MQB-plattformen, en teknikk som ble lansert helt tilbake i 2012.

Det er imidlertid ikke noe nytt at Volkswagen forlenger levetiden til gamle plattformer. Spesielt ikke når det gjelder Gulfen.

Golf Mk. 5, som ble lansert i 2003, la plattformen for etterfølgeren Golf 6. En bil som først gikk ut av produksjon ni år senere. Nesten da. Golf 6 var i produksjon helt frem til 2016.

Det er imidlertid ingenting som slår Volkswagen Type 1 i bilmerkets historie. Med liten pause var bilen i produksjon fra 1938 til 2003, da den siste bilen forlot samlebåndet i Mexico.

Tilbake i Wolfsburg ser Grünitz på MQB-plattformen som Golf 8 er bygget på som "perfeksjon". Selv om tyskerne innrømmer at de hadde store problemer spesielt med bilens programvare da den kom på markedet.

Kai Grünitz ser i alle fall ingen grunn til å utvikle en helt ny bensin/dieseldrevet plattform for en annen Golf. Grünitz påpeker også at Golfen godt kan bli pensjonert innen 2035. Det handler imidlertid ikke nødvendigvis om utslippskrav.

I stedet kan det vise seg at EUs regler om f.eks. cybersikkerhet i nye biler kan bli bilens finale. Kravene har allerede fått Porsche til å droppe flere modeller. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Stort galleri fra Essen Motor Show 2024

Over 200.000 bilfans deltok på årets Essen Motor Show,...

Kinesiske bilmerker jukser seg rundt EUs straffetoll

EUs straffetoll på alle kinesiske elbiler er en realitet....

Enzo Ferraris firmabil har havnet på Facebook Marketplace

Jeg lurer på om den stolte Enzo Ferrari ville...

Le Mans-teamet er klare med sin første gatebil noensinne

Det tidligere Le Mans-teamet Glickenhaus er nå klare til...

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Siste rest av Saab nærmer seg konkurs – alle har fått sparken

NEVS, som kjøpte restene av Saab Automobile i 2011, nærmer seg konkurs. Denne onsdagen har de ansatte fått melding om permitteringer. NEVS, som ble...

Biler uten knapper får minuspoeng, sier Euro NCAP

Euro NCAP vil tildele bilmerker som ikke har fysiske knapper i bilen minus poeng, opplyser testorganisasjonen nå. Biler med svært få – og de...

Kevin Magnussen kalles førstevalget til det nye Formel 1-laget

På papiret har ikke Kevin Magnussen plass i Formel 1 lenger. Likevel skriver nå flere medier at dansken kan gjøre comeback igjen. Kevin Magnussen...

Var for dårlig for jobben sin – nå må han redde Nissan

Da Christian Meunier ble sparket ut av Stellantis-gruppen som administrerende direktør i Jeep, ble han kalt for dårlig for jobben sin. Nå må han...

Blinket i 100 km/t – bilist sprengte fotoboks

Fartbokser er et hett tema blant bilister. En av dem tok saken i egne hender og sprengte en fastmontert kamerafelle. I Danmark er det...

Cybertruck ødelagt av hull – kostet 226.000 DKK

En Tesla Cybertruck måtte repareres for svimlende 226.000 danske kroner etter at eieren hadde truffet et hull. Det tok fire måneder. En Tesla Cybertruck...

Kostet 76 milliarder danske kroner. – nå stenger bilmerket

Cruise var General Motors' forsøk på å få fotfeste blant helt selvkjørende biler. Men etter flere skandaler stenger merket som kostet 76 milliarder. Den...

Polestar har bygget deres egen Tesla Cybertruck

Polestar slipper nå merkevarens egen versjon av en Tesla Cybertruck. Til å begynne med er det imidlertid kun en modellbil fra en designkonkurranse. Polestar...

Bilmerket McLaren er solgt til Abu Dhabi

Det tidligere britiske bilmerket McLaren er nå solgt til Abu Dhabi etter at en investor gikk med på å kaste penger etter kontrollen. Abu...

Gamle biler skal kontrolleres hvert år, krever TÜV

Hvis det står til TÜV, skal alle biler med mer enn 10 år på bagasjerommet kontrolleres hvert eneste år. Bare i Tyskland vil mer...

Undersøkelse: Kvinner gjør klart flest bulker i bilene

Ifølge en ny rapport fra Finans Norge er det noe å diskutere. Kvinner lager flest bulker i biler. Utviklingen kan ikke fortsette, sier forsikringsselskapet....

Utbrente elbiler er dødsfeller, advarer redningsarbeidere

Heldigvis tar elbiler sjelden fyr. Men når det skjer, kan bilene bli til rene dødsfeller. Nå advarer veihjelpsmannskaper mot nettopp det. Utbrente elbiler kan...