19. mars, 2025

Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han.

Volvos administrerende direktør, Jim Rowan, er direkte imot en utsettelse av forbudet mot forbrenningsmotoren.

Han mener at EU ikke har noe annet økonomisk alternativ enn å forby både bensin- og dieselbiler.

Ifølge Rowan må hele den europeiske industrien fokusere på fremtiden og ikke beholde fortidens teknologier.

EU-kommisjonen planlegger fortsatt å innføre et totalforbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor innen 2035.

I år har imidlertid flere store bilprodusenter opplevd økonomiske utfordringer knyttet til de strengere utslippskravene. Konsekvensen har vært trusler om søksmål i en skala som nærmer seg tusenvis av milliarder.

Andre bilmerker ønsker de nye reglene velkommen

Som svar på press fra bilmerker om mer tid, har presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, gjort det klart på en pressekonferanse i Brussel at reglene utsettes.

I fremtiden vil bedriftene ha mulighet til å oppfylle utslippsmålene over en periode på tre år i stedet for dagens år-til-år-krav.

Selv om målene i seg selv forblir uendret, gir det ifølge regjeringen i Brussel bransjen en sårt tiltrengt pause.

I uken som kommer ventes EU å publisere ytterligere regelverk som en allerede presset bilindustri må forholde seg til.

Flere ledende skikkelser i bilindustrien har allerede sagt at EU i det minste må lempe på kravet om å forby bensin- og dieselbiler etter 2035.

EU har ikke råd til å tillate annet enn elbiler, sier Volvo-sjefen

Et av de mest kritiske medlemmene i vaktlisten har vært og er BMWs direktør, Oliver Zipse. Han mener at EUs planer ikke lenger er «realistiske» og at et tidsbegrenset forbud er «en stor feil».

Tvert imot mener Volvo-sjef Jim Rowan at det er avgjørende for Europa å opprettholde forbudet.

Han understreker at ytterligere utsettelser vil skade Europas langsiktige konkurranseevne.

"Europa har ikke råd til å se elektrifisering mislykkes eller overgangen bli forsinket," sa Jim Rowan til avisen Zeit .

Ifølge Rowan har bilprodusentene hatt tilstrekkelig tid til å tilpasse seg det kommende regelverket. Han mener bilmerker som ikke klarer å nå målene, må legge ned.

Volvo-toppledelsen mener også at det er urettferdig mot dem at EU endrer reglene nå. I sjefens øyne vil dette favorisere de bilmerkene som ikke har investert nok i elbiler.

– Europa må investere i fremtiden, ikke i fortiden. Vi kan ikke fortsette å utsette problemet, sa Jim Rowan til Zeit.

Det er verdt å merke seg at Volvo selv har justert sine egne ambisjoner om å selge utelukkende elbiler fra 2030. Merket Geely erkjenner at det ikke lar seg gjøre uansett.

I tillegg til diskusjoner om forbrenningsmotoren, er det også fokus på andre områder innen bilindustrien.

Mercedes-sjef Ola Källenius, som også er styreleder i de europeiske bilmerkenes interesseorganisasjon Association of European Automobile Manufacturers (ACEA), er positiv til de kommende endringene fra EU.

– Vi ønsker de raskere stegene innen autonom kjøring velkommen og den foreslåtte fleksibiliteten i CO2-regelverket for 2025, sier Ola Källenius til Zeit.

Latest

Don't miss

Volkswagen tilbakekaller dødelige biler etter konkurs

Bilbransjens hittil største skandale hjemsøker fortsatt, selv om selskapet...

Bilgigant skal spare milliarder – fyrer 7.500 ansatte

Krisen fortsetter med uforminsket styrke i den tyske bilindustrien,...

Nissan: Det nytter ikke å tvinge folk til å kjøpe elbiler

Nissan vil ha flere gulrøtter for å lokke folk...

Volkswagens fortjeneste kollapser med 30 prosent

Som bedrift har Volkswagen AG sett mye bedre dager....

7 av 10 personer i elbil har dårlig samvittighet

7 av 10 personer som velger elbil gjør det...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

iPhone-fabrikken skal bygge biler for to japanske merker

Ifølge et forretningsmedie har Foxconn, mest kjent for å sette sammen Apples iPhones, gått med på å bygge biler for to hittil ukjente japanske...

Teslas salg i første kvartal kan være merkevarens dårligste noensinne

Teslas salg i løpet av første kvartal kan bli merkevarens dårligste på mange år. Samtidig kan aksjen kollapse, det er advarselen fra analytikere nå....

Snudde på motorveien – så tok politiet bilen

En 32 år gammel mann angret trolig dypt på at han gjorde en helomvending på Holbæk-motorveien en lørdag kveld. "Jeg har gjort meg til...

Nye Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark

Mazdas siste satsing kalt Mazda6e koster fra 299.999 kroner i Danmark. Det opplyser importøren i en pressemelding. Mazda6e kommer til Danmark med en pris...

FDM: Strømnettet i Danmark tåler ikke nye elbiler

BYD er på vei med både kraftigere ladere og elbiler på 1000 volts arkitektur. Men det klarer ikke strømnettet i Danmark, mener FDM. Kinesiske...

Hyundai tilbakekaller 1500 elbiler for bremseslitasje

Hyundai Ioniq 5 N er utstyrt med venstrefots bremseteknologi fra fabrikk. Men nå viser det seg at teknologien dreper bremsene. Bremsing med venstre fot...

Giant lover elbilbatteri som lades «like fort som bensin»

Kinesiske BYD lover nå at de skal utstyre elbiler med 1000 volts arkitektur. Det skal bety at bilene lader like raskt som en bensinbil...

3.300 Fisker Oceans å gå på veien med hjemmelagde deler

Tilbake i juli 2024 kjøpte et leasingselskap 3300 Fisker Oceans. Merket har siden gått konkurs, og nå må bilene på veiene med hjemmelagde deler....

94 prosent av tyskerne gidder ikke kjøpe Tesla lenger

En undersøkelse blant mer enn 100 000 tyskere avslører at 94 prosent av dem ikke kunne drømme om å kjøpe en Tesla i dag....

Drivstoffpumpen til en BMW koster mer enn hele bilen

Å kjøre en 12-sylindret BMW har alltid krevd et solid budsjett. Men når delene til 7-serien forsvinner fra produksjon, går det fryktelig galt. Dette...

Bilmerke saksøker influencer etter kritikk av luksusbil

Huawei krever kompensasjon for negativ publisitet om Maextro S800. Men influenceren benekter anklagene og advarer om mer trøbbel. En bilblogger står overfor et søksmål...

Biler med disse systemene kjører oftere i feil retning

Det burde egentlig vært omvendt. Men nå viser en studie at biler med assistansesystemer kjører oftere enn biler uten. Det viser seg at biler...