Volvos A-aksje, Volvo Car AB, har ikke vært mindre verdt siden bilmerket ble børsnotert for drøyt 3 år siden. Nyhetene om defekte elbiler gjør vondt.
Volvo Cars aksjekurs fortsetter nedover. Faktisk har ikke bilmerket på papiret vært mindre verdt siden børsnoteringen for snart 3 år siden.
Bare i løpet av 2024 har aksjen falt med nesten 27 prosent på børsen i Stockholm, hvor merkevaren handles.
Den siste nedgangen begynte torsdag i forrige uke, da Volvo i forbindelse med en såkalt markedsdag fortalte mer om hvorfor merket likevel ikke dropper bensinbilen i 2030 Les mer om det her.
Mandag denne uken har merkevarens verdi falt enda mer. I begynnelsen av uken er prisen pr aksje i overkant av 24 svenske kroner. Tirsdag falt den til under 24 svenske kroner. Det tilsvarer 15,6 danske kroner.
LES OGSÅ: Hatt bilavgift fyller 100 år i Danmark
Det er imidlertid fortsatt mange ganger mer enn søstermerket Polestar, som for tiden svever faretruende nær en grense som kan bety at merket blir kastet av børsen. Det er også kjent som en avnotering.
Men i forbindelse med markedsdagen forrige uke hadde Volvo også flere forslag til hvordan man kan snu utviklingen på aksjemarkedet.
Gjennom milliardbesparelser på batterier, elektriske motorer og såkalt gigacasting av karosseri, må bilmerket finne pengene som for tiden fosser ut av kassen. Volvo vil faktisk gå så langt som å ta produksjonen av seter hjem fra en underleverandør.
Det siste er trolig en reaksjon på konkursen til underleverandøren IAC Group Sweden. Selskapet, som produserer hytter til biler og har Volvo på kundelisten, gikk konkurs med milliardgjeld i juni.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!