10. februar, 2025

Volvo finner opp superbatteri – "matcher bensinbilen"

Volvo mener de har kommet så langt med oppfinnelsen av et nytt batteri og ladeteknologien for å matche bensinbilen som det kinesiske merket vil ha patent på.

Volvo har søkt patent på en revolusjonerende batteriteknologi som potensielt kan eliminere en av de største hindringene for elbiler: lange ladetider. Målet er å oppnå ladehastigheter som matcher tiden det tar å fylle bensin på en bensinbil.

I patentsøknaden innlevert til European Patent Office beskriver Volvo en ny design for battericeller. Den nye teknologien fokuserer på å redusere varmeutviklingen under lading, som er en nøkkelfaktor for å muliggjøre raskere lading.

Det skriver Carmoses .

– Lading av en elbil krever et nøye design og avbøtende systemvalg av flere parametere knyttet til motstandsvarmetap, karboneffekt, celleelektrolytttemperatur og et mulig sammenbrudd, samtidig som man streber etter å levere en rask ladeopplevelse som kan matche en forbrenningsmotor, Volvo skriver i patentsøknaden.

Volvos nye design skiller seg fra tradisjonelle battericeller ved å bøye batteriets elektrodeklaffer mot midten av cellen. Denne endringen forbedrer elektrisk ledningsevne og reduserer varmetapet, noe som muliggjør raskere og mer effektiv lading.

– Dette letter en elektrisk kontakt mellom de respektive delene for å forbedre den elektriske ledningsevnen fra elektrodene til batteriterminalen, skriver Volvo i søknaden.

I tillegg til raskere lading forventes teknologien også å ha andre fordeler, inkludert:

  • Forbedret elektrisk ledningsevne i batteriet.
  • Reduserte krav til kullsystemer.
  • Mer kostnadseffektiv produksjon av batterier.

Det er foreløpig ikke kjent når eller om Volvo introduserer denne nye batteriteknologien i sine elbiler.

– Å lade en elbil er fundamentalt annerledes fordi prosessen innebærer bevegelse av elektroner (altså strøm) sammenlignet med å flytte lagret kjemisk energi i form av en brennbar væske.

– Overføringstapene øker betydelig når høye strømmer føres gjennom ledninger, fordi tapene relaterer seg til og skalerer med ledningens elektriske motstand. Dette fenomenet er unikt for elbiler og finnes ikke i en eldre bil med forbrenningsmotor, skriver Volvo Cars.

For å oppnå hurtiglading som er like rask som å fylle drivstoff, planlegger Volvo en rekke forbedringer av batteriet.

– Derfor krever opplading av en elbil nøye designvurdering og avbøtende systemvalg av flere parametere knyttet til f.eks. motstand varmetap, kulleffekt, celleelektrolytttemperatur og mulig nedbrytning.

– Hele tiden streber etter å levere en hurtigladeopplevelse som kan matche en bil med forbrenningsmotor, opplyser Volvo i sin patentsøknad.

Latest

Don't miss

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er...

Volkswagen avduker ny elbil til 150.000 kroner

Direktøren i Volkswagen, Thomas Schäfer, mener det blir som...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun...

Volvo anklager Kåre for å knuse sin egen elbil

Volvo mener en norsk mann har knust sin egen...

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt billige, fordi sjåførene er villige til å kaste penger på dem. Dette viser en ny...

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i Norge fungerer det ikke akkurat sånn heller. Så nå prøver importøren å presse salget ved...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på 20 km/t. Det er ikke behov for mer i de nye traktorene. Volkswagen har utviklet...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner. 77.000 eiere av e-tron-modellen har ikke lov til å fullade batteriene. Jaguar kjøpte tilbake nesten...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos BMW. Ikke engang om en elektrisk M3 med 1000 hestekrefter er på vei. BMW er...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene. Toyota tilbakekaller over...

Kina ligger 10 år foran med elbiler, sier Ford

Ford-direktør Jim Farley vil kvitte seg med sin kinesisk-utviklede Xiaomi SU7. Og nå innrømmer han at kineserne ligger 10 år foran med elbiler. Ford-direktør...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til å slutte å støtte offentlige ladestasjoner. USAs president Donald Trump har besluttet å forby statlige...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027. Fossile biler kan bli forbudt i Oslos...

Brannstifter skriver "Nazi" om Tesla-virksomhet

I forrige uke forsøkte en eller flere gjerningsmenn å sette fyr på en Tesla-butikk i USA. Når det ikke fungerte ble bl.a. skrevet 'nazi'...

Danmark ligger fortsatt langt bak med elbiler

Selv om elbiler utgjorde 64 prosent av markedet i Danmark i januar, henger biltypen fortsatt etter andre land. Danmark henger fortsatt etter når det...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut en kontantbonus på over 100.000 DKK fra Ferrari. Ferrari har utbetalt en kontantbonus til mer...