Volvo er ikke hva det pleide å være. Selv ikke hos kineserne, som i hele juli måned så godt som totalt sett bort fra merkets elbiler.
Kinesiskeide Volvo har store problemer med å selge biler i Kina. I hele juli måned fant merket kun kjøpere til 298 nye elbiler.
Det viser helt nye salgstall.
Og det er faktisk en økning på 18 prosent. Juni måned var enda verre for Volvos salg av elbiler til kinesiske sjåfører. Folk som ellers kjøper rundt 500.000 elbiler hver måned.
Og det i verdens største marked for biler generelt. Men faktisk slo det tilbake for Volvo over hele linja i Kina. Så både når det gjelder rene bensinbiler, plug-in og vanlige hybrider.
LES OGSÅ: VW ville ha 70.000 av Hans – nå har regningen forsvunnet
På månedsbasis har Volvos omsetning i Kina falt med 3 prosent, mens det i første halvår 2024 blødde hele 34 prosent sammenlignet med samme periode året før.
Kineserne har til og med fått sin 'egen' Volvo. EM90 er egentlig bare en Zeekr 009 med forskjellige frontlykter. Men det går ikke superbra heller. Bare 1 102 EM90-er har blitt utstyrt med kinesiske bilskilt siden salget startet i de tidlige dagene av 2024.
Oppsummert kan det sies at Volvos salg i sitt nye hjemland, Kina, har vært så dårlig at merket på 31 dager har solgt det Tesla spytter ut av bilene tidlig på morgenen. Altså på én dag.
Volvo har også problemer på våre breddegrader. For selv om merket vurderer å flytte deler av produksjonen til Belgia for å unngå straffetoll, er det en produksjon med mange feil.
Faktisk så mange feil at flere Volvo-kunder bl.a. i England har fått pengene tilbake fordi kopiene deres av elbilen EX30 er fulle av feil. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!