Straffetariffen på kinesiske elbiler, som EU vedtok i juli, kommer til å skade Volvo. Tapet kan komme opp i fire milliarder danske kroner.
– Jeg utelukker ikke prisjusteringer på EX30.
Det sier Volvo Cars økonomi- og finanssjef Johan Ekdahl i en kommentar til Göteborgs-Posten , etter at EU i juli rammet bilmerker som produserer elbiler i Kina med straffetoll.
Geely-eide Volvo kvitter seg med 20 prosent på toppen av tollsatsen på 10 prosent som allerede må betales på alle biler fra Kina. Tollsatsen kunne vært høyere.
Dette er for eksempel tilfellet for MG, som må betale 38,1 prosent toll fordi modergruppen SAIC har nektet å samarbeide med EU i forbindelse med etterforskning av ulovlig statsstøtte til bilindustrien fra Kinas kommunistiske diktatur.
LES OGSÅ: Stort bilfirma konkurs – alt skal betales kontant
Tilbake hos Volvo mener imidlertid analytikere at selv den noe lavere avgiftssatsen kan skade merkevaren med røtter i Gøteborg.
– Regner man med Volvo, og dersom tollavgiften gjelder med tilbakevirkende kraft, kan det bli opptil seks milliarder svenske kroner i ekstrakostnader (3,86 milliarder danske kroner, red.).
– Det er nesten 20 prosent av helårsresultatet som forsvinner, sier Hampus Engellau, bilanalytiker i Handelsbanken, til Göteborgs-Posten .
Hampus Engellau er faktisk ikke i tvil om at Volvo får økte kostnader. Det er bare et spørsmål om hvordan ledelsen har tenkt å kompensere dem.
På hjemmebane har prisen på Volvo EX30 allerede økt. Basismodellen Core kostet 274 000 DKK i juni 2023. I dag koster en tilsvarende bil 284.900 kroner.
I andre markeder er det imidlertid ikke bare prisen på EX30 Volvo kjemper med. I England har noen kunder vært så opprørte at deres ellers splitter nye biler er fulle av feil. Feil som har gjort at importøren har kjøpt bilene tilbake. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!