Det har blitt mote. Men bilmerkene må generelt slutte å kreve abonnementsbetaling for utstyr i biler, sier Volvo.
Volvo mener at konkurrentene må kontrollere seg selv når de tar betalt for utstyr på abonnementsbasis. Merkets tekniske sjef Anders Bell synes uansett det er vanskelig å rettferdiggjøre forretningsmodellen.
Det sier han i et intervju til The Drive i forbindelse med presentasjonen av den ansiktsløftede XC90.
– Jeg ville selv synes det er vanskelig å betale for noe som jeg vet bilen allerede er utstyrt med.
– Så jeg kan forstå at det er kunder som reagerer negativt på det. Det må være en balanse i ting, sier Bell.
LES OGSÅ: Så mange bilister jukser over Storebæltbroen – hver dag
Han forstår at enkelte funksjoner kan kreve abonnementsbetaling. Men det må ikke bli slik at bilmerker bare utvikler programvare hvis de kan tjene milliarder på det.
Anders Bell understreker at han kun har hatt stillingen i Volvo i halvannet år. Så det er ikke alt konkurrentene har gjemt bak en betalingsmur over tid, han skal forholde seg til.
Men det er noen ting han godt kan tenke seg at bilistene må betale for i fremtiden. For eksempel live informasjon om trafikken.
– Vi gjør det alle allerede på telefonene våre. Det finnes ikke noe som heter gratis trafikkdata, så jeg tror det er akseptabelt.
Et av bilmerkene som har blitt rammet for å ta ekstra betalt for utstyr som allerede er i bilene er BMW. Faktisk har det tyske merket blitt så hardt rammet at de helt har måttet droppe for eksempel ekstrabetaling for oppvarmede seter.
Dette betyr imidlertid ikke at tyskerne har forlatt ideen om å tjene penger på biler og utstyret til dem etter selve kjøpet. Akkurat nå prøver BMW å betale for å aktivere chassiset som eierne allerede har betalt for.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!