De to lastebilmerkene Volvo Trucks og Daimler Trucks har signert en avtale som binder selskapene sammen om utviklingen av fremtidens lastebiler. En slags kordatamaskiner.
I et felles forsøk på å sende fremtidens lastebiler ut på gatene, har Daimler Trucks og Volvo Trucks inngått en avtale om å etablere et nytt 50/50 joint venture-selskap. Selskapet, med hovedkontor i Gøteborg, vil fokusere på å utvikle en programvaredefinert choretojs-plattform.
Hensikten er å lage et kontrollsystem og en grunnleggende plattform for digitale funksjoner som kan brukes i fremtidens lastebiler. Denne plattformen vil også være tilgjengelig for andre produsenter i bransjen.
- – Dette er en viktig milepæl for bransjen og et sterkt uttrykk for vårt engasjement for den digitale transformasjonen, sier Karin Rådström fra Daimler Trucks i en pressemelding .
Martin Lundstedt, administrerende direktør i Volvo Group, legger til:
– Sammen redefinerer vi fremtidens programvarearkitektur for å levere selvoptimaliserende og høyytelses lastebiler som setter en ny standard for tilkobling, sikkerhet og effektivitet i bransjen. Vi møter fremtidens krav på en innovativ måte.
LES OGSÅ: Kevin Magnussen åpen for vill Formel 1-bytte
I tillegg til kontrollsystemet og den digitale plattformen, skal det nye selskapet også utvikle sentraliserte kontrollenheter og verktøy for håndtering av store datamengder. En av de nye funksjonene som aktiveres av plattformen er trådløse programvareoppdateringer for lastebiler.
Hvor mye det nye felles selskapet har kostet de to lastebilprodusentene hver er ukjent. Men avtalen er neppe billig for noen av dem.
I den sammenheng er det interessant at Volvo for tiden utvikler lastebiler med hydrogen som drivstoff. Og ikke bare fra hydrogen til elektrisitet via brenselceller. Merket utforsker mulighetene for å brenne hydrogen i stedet for diesel. Toyota gjør faktisk det samme. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!