26. april, 2025

Volvo tvangsstenger 63 prosent av sine forhandlere

Volvo har fått ny direktør. Eller det vil si, han har vært der for. Og nå vil Håkån Samulsson ha merkelappen på diett. I Sør-Afrika forsvinner 63 prosent av forhandlerne.

Volvo Cars implementerte en ny agentmodell i Sør-Afrika fra 1. februar. Modellen gjør at forhandlerne ikke lenger eier bilene. De selger nå bilene på vegne av Volvo.

Omstillingen skjer samtidig med store endringer i det sørafrikanske bilmarkedet. Dette gjelder spesielt for Volvo og deres forhandlernettverk. Situasjonen er i endring, selv om Volvo EX30 ble landets mest solgte elbil i fjor.

Konkurransen på bilmarkedet i Sør-Afrika har skjerpet betydelig. Særlig kinesiske bilmerker har raskt tatt store markedsandeler. Dette har skapt et betydelig press på etablerte merker som Volvo.

Som et direkte svar på den nye markedssituasjonen har Volvo tatt en avgjørelse. De vil i stor grad redusere antall forhandlere. Så mange som 12 av de tidligere 19 Volvo-forhandlerne i Sør-Afrika er i ferd med å legge ned.

Dette tilsvarer en reduksjon på 63 prosent av det totale nettet. Beslutningen er basert på en evaluering utført av Volvo i løpet av 2024. Evalueringen så på salgspotensial og andre faktorer knyttet til merkevaren for å velge de fortsettende forhandlerne.

Agentmodell og konkurransepress Volvo

Stengingene forventes å være fullstendig fullført i løpet av de kommende månedene. Hele prosessen innebærer tette forhandlinger med de berørte forhandlerne og deres eiere.

Fagforeninger har uttrykt kritikk av kuttene. De er spesielt bekymret for mulig tap av arbeidsplasser blant de ansatte i de berørte forhandlerne. Volvo understreker imidlertid at de berørte ansatte ikke er direkte ansatt i Volvo Cars.

Likevel jobber Volvo for å redusere de negative konsekvensene for de ansatte.

– Vi jobber med de berørte forhandlerne for å eliminere negative effekter på jobbene, selv om de ikke er Volvo-ansatte, og vi er ikke forpliktet til å gjøre det, sier en talsmann for Volvo.

Volvo ser allerede tegn på at situasjonen håndteres internt hos forhandlergruppene. "Vi ser allerede berørte ansatte bli absorbert av sin egen gruppe eller av andre Volvo-forhandlere som vil forbli åpne," la talspersonen til, ifølge TopAuto .

Til tross for den store reduksjonen i antall fysiske forhandlere, forventer Volvo å kunne opprettholde salgsnivået i Sør-Afrika. Målet er å selge like mange biler i år som de gjorde i fjor.

Det vitner om en sterk tro på effektiviteten til den nye agentmodellen. Det viser også tillit til styrken til de resterende syv forhandlerne i landet.

Fremtiden til Volvo i Sør-Afrika

Volvo erkjenner at det kan være økonomisk kompensasjon. De lukkede forhandlerne kan motta penger, avhengig av de individuelle avtalene.

– Vi vil inngå en rettferdig avtale med vårt forhandlernettverk, som kan inkludere kompensasjoner når det er relevant, opplyser Volvo Cars.

Den betydelige endringen for Volvo i Sør-Afrika gjenspeiler de globale utfordringene i bilindustrien. Faktorer som digitalisering, nye salgsmodeller og økt konkurranse fra nye aktører preger bransjens fremtid.

Volvos strategi i Sør-Afrika er et tydelig eksempel på hvordan bilprodusenter tilpasser seg den nye tiden. De prøver hele tiden å optimalisere distribusjonsnettverket og justere salgsstrategiene sine.

Kan de opprettholde markedsandelen med betydelig færre forhandlere og en helt ny salgsmodell? Bare tiden vil vise om den valgte strategien bærer frukter.

Selv om Volvo nå kutter ned i Sør-Afrika, fortsetter merket å utvikle nye bilmodeller globalt.

På Boosted.dk kan du lese mye mer om hvordan Volvo fortsatt ikke klarer seg uten bensinmotoren, og backer når det kommer til elbiler.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn...

Forby statstilskudd – elbiler stuper med 18 prosent

Mens det globale elbilsalget fortsetter å stige, stuper det...

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i...

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Regnestykke: Så dyr er en gjør-det-selv-ferie i elbil

Ifølge en ny beregning slår elbilen bensinbilen i pris til Gardasjøen og den franske rivieraen på gjør-det-selv-ferien. En ny analyse viser at det er...

Politiet gadd ikke hjelpe – eier kjøpte tilbake stjålet bil

Programvareingeniør Ewan Valentine fra Solihull fikk sin Honda Civic stjålet. Utrolig nok kjøpte han den tilbake selv 3 uker senere fra en forhandler. Ewan...

Volvo flykter fra Kina – flytter produksjonen til Belgia

Kinesiske Volvo er nå så redd for tollsatser fra EU at produksjonen av elbilen EX30 flyttes til Europa. Ikke til Sverige, men til Belgia....

Renault 5 Turbo 3E koster nesten 1,2 millioner i Danmark

Den nye elektriske Renault 5 Turbo 3E blir Renaults kraftigste landeveisbil noensinne. Kun 1.980 biler skal bygges, og prisen starter på 1,18 millioner kroner....

Kan du se det? Ford stjeler VWs løsning i ny elbil

Ford har ansiktsløftet Mustang Mach-E. Modellen har nå varmepumpe som standard og ny plassering for girvelgeren ved rattet. Det er faktisk en VW-greie. Ford...

Nedtur for Tesla – har kun solgt 600 nye biler

Det første kvartalet av 2025 var kanskje ikke en katastrofe for Tesla. Men det har sett mye bedre ut. Merket solgte bare 600 biler...

Bilgigant fyller syntetisk diesel i nye biler

Alle nye dieselbiler fra Skoda fylles nå med syntetisk drivstoff første gang de fylles. Netto utslipp er 90 prosent mindre, sier styremedlem Karsten Schnake....

Nye biler med manuell girkasse har falt med 57 %

Antallet nye biler med tre pedaler – det vil si manuell girkasse – har falt med 57 prosent på et tiår. Det viser en...

Schumacher: Hamilton kan bli ferdig på Ferrari

Ralf Schumacher sår tvil om Lewis Hamiltons fremtid hos Ferrari. Den syv ganger F1-verdensmesteren sliter med bilen, og spekulasjonene om en tidlig exit vokser....

Et annet bilmerke gir opp å bygge kun elbiler

Det er rett og slett ikke nok kunder til elbiler. Så nå legger et annet bilmerke målet om kun å bygge elbiler på hylla....

Nissan bekrefter: Neste GT-R blir IKKE en elbil

Det blir ingen elbiler. I hvert fall ikke når det kommer til neste Nissan GT-R i rekken. I stedet beholder den V6-motoren. Etter R35s...

Til tross for 30 000 klager – Ford benekter feil ved upopulær motor

Bare i en Facebook-gruppe klager 30 000 medlemmer på problemer med Fords Ecoboost-motor. Men bilmerket avviser at det upopulære designet er en feil. Tusenvis...