Hos den kinesiske Geely-gruppen, som bl.a. eier Volvo – du jobber med mer enn bare elbiler. Sostermarkt går på alkohol.
Geely, den kinesiske eieren av Volvo, har presentert en ny bil som går på alkohol. Flere modeller er på vei. Denne nye racerbilen bruker verken bensin eller elektrisitet, men metanol som drivstoff.
Dette melder CarNews China .
Metanol er en type alkohol som har vært brukt i motorsport i mange år. Dens høye oktan og kjøligere forbrenning gir økt motorkraft.
Ved brann er metanol lettere å slukke enn bensin. Det skal imidlertid bemerkes at metanol brenner med en nesten usynlig flamme. Derfor kan det også være farlig å ikke håndtere drivstoffet riktig. Men slik er det både med bensin og diesel.
Mange racingklasser bruker derfor etanol, en annen type alkohol som er lettere å produsere bærekraftig. Etanol finnes også i vanlig bensin.
Geelys metanolmotor har en termisk virkningsgrad på 48,15 prosent ved temperaturer ned til -40 grader Celsius. Dette betyr at nesten halvparten av drivstoffets energi brukes til å drive motoren.
Motoren, Aurobay-DHE20TDM, har et kompresjonsforhold på 15:1 når den går på metanol. Den typiske motoren som bruker bensin har et kompresjonsforhold på 10,5:1. Geely vil imidlertid ikke si hvor mange hestekrefter metanolmotoren har. I hvert fall ikke ennå.
Metanol slipper ut færre skadelige stoffer enn bensin. Transport og håndtering er også enklere sammenlignet med f.eks. elektrisitet.
Geely planlegger å etablere en ny racingserie kalt Geely Super Cup PRO, hvor bilene utelukkende kjører på såkalt 'grønn metanol'.
Geely har inngått avtale med en kinesisk taxioperatør om å levere 1500 metanolbiler. Bilkonsernet har allerede 20 ulike metanolmodeller i sitt modellutvalg.
Dette fokuset på metanol demonstrerer Geelys ambisjon om å utforske alternative drivstoff for fremtidens biler. Og at fokus ikke utelukkende er på elbiler.
I tillegg til bruken i racerbiler og taxier, kan metanol også vise seg å være et relevant alternativ til bensin i personbiler.
Geelys fortsatte utvikling av metanolteknologi vil sannsynligvis ha innvirkning på bilindustrien i årene som kommer. Om det blir i samme grad som bl.a. Toyota og BMW satser på hydrogen , men det er for tidlig å si noe.