Boost leser Hans Ole måtte betale 70.000 DKK frem til mandag denne uken for ny girkasse til en bare tre år gammel Volkswagen Passat GTE. Da Boosted gikk inn i saken, forsvant regningen.
"Uheldig opplevelse med Volkswagen. Kanskje noe for deg?"
Slik begynner Hans Ole Andersen sin e-post til Boosted-redaksjonen. Bak ordene skjuler det seg noe av et mareritt med Volkswagen Danmark.
Importøren har god nok forståelse for det frustrerende at girkassen i Hans Oles bare tre år gamle Passat GTE har falt av, og det etter bare 56.000 kilometer, men det gjenstår fortsatt en regning.
En ny girkasse koster 120.000 kroner, har Volkswagen opplyst. Helt til Boosted trådte inn.
LES OGSÅ: Rumenere er nå Danmarks billigste bil med automatgir
– Jeg er sjokkert over at man kan kjøpe en bil for nesten 500.000 DKK og etter så kort tid og så få kilometer ende opp med en så enorm utgift.
– Bilen har fått service på merkeverksted. Så det må helt klart være feil i girkassen at slikt kan skje. At VW ikke gjenkjenner det er helt uaktuelt, sier eieren.
Hans Ole syntes heller ikke det var så mye å gjøre. Men nå har regningen på de 120.000 kronene, som ble redusert til 70.000 kroner, nesten forsvunnet. Volkswagen skal plutselig dekke det meste.
– De har bestemt seg for å dekke hele kostnaden, så jeg må bare betale lønn i forbindelse med utskiftingen. En enorm lettelse, skriver Hans Ole til Boosted-redaksjonen.
Volkswagen har tidligere hatt problemer med automatgiret, som merket kaller DSG. Det har også vært mye trøbbel med girkassene blant danske VW-eiere. Så mye trøbbel at VW måtte sette i gang store markedsføringskampanjer.
Boosted-redaksjonen har bedt Volkswagen i Danmark svare på om problemer av den typen som er på bilen til Hans Ole er rimelige etter bare tre år.
Volkswagen erkjenner at det ikke ser bra ut. Girkassen skal uansett ikke være noe problem etter så få kilometer, mener Thomas Hjortshoj, PR-sjef i Volkswagen i Danmark.
– En slik situasjon er ikke det bildet vi vanligvis ser på Passat GTE. Og absolutt ikke på en bil med den kilometerstanden.
– Siden bilen ble kjøpt og betjent etter regelverket til en autorisert Volkswagen-forhandler i Danmark, kombinert med at denne typen feil på en Passat GTE med den kilometerstanden er uvanlig, har Volkswagen Danmark og forhandleren valgt å få kunden inn på moten og gi mer kulanse enn fabrikken normalt tillater med en bil der garantien er utløpt, heter det i forklaringen.
Hans Ole Andersen er imidlertid ikke den eneste dansken som har opplevd at den avanserte automatgirkassen med doble clutcher svikter.
Medier som Bil Magasinet og Ekstra Bladet har flere ganger beskrevet problemer med DSG-girkassen. Spesielt syv-trinns versjonen er problematisk. Til Ekstra Bladet har VW-eiere bl.a. beskrevet hvordan girkassen har gått i stykker etter bare 30.000 kilometer.
Skoda-eiere som kjørte rundt med de samme girkassene hadde lignende problemer. Og i 2013 måtte Volkswagen-konsernet skifte olje i girkassene til 1,6 millioner biler av samme grunn.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!