Et datterselskap har allerede måttet snu en del. I dag kan det være over for den kriserammede bilbatteriprodusenten Northvolt.
Det startet med at BMW trakk tilbake en ordre på totalt 14 milliarder danske kroner tidligere i år. Kanskje til og med for det. Og i dag kan Northvolt gå konkurs.
Mandag må fabrikken med hovedkontor i Skellefteå betale en skatteregning på flere hundre millioner kroner.
Dersom dette ikke skjer, kan myndighetene begjære hele virksomheten, som Volkswagen er en av de største eierne av, konkurs. Volkswagen har imidlertid allerede sagt at de ikke vil pumpe mer penger inn i fabrikken.
Nærmere bestemt må Northvolt betale en skatteregning på 188 millioner danske kroner i dag. Men det er mer enn «bare» gjeld til den svenske statskassen.
– Jeg har fått inntrykk av at det er ekstern gjeld i størrelsesorden 1,5-2,0 milliarder til eksterne, sier kurator Jonas Premfors til Dagens Industri .
LES OGSÅ: Krise i Formel 1 – bilmerke trekker seg fullstendig fra sporten
Tirsdag i forrige uke ble Northvolt Ett Expansion AB, som sto for driften av morselskapets mange bygg og selve fabrikken i Skellefteå, begjært konkurs ved handels- og handelsretten i Stockholm. Mye tyder på at morselskapet er på vei i samme retning.
Går Northvolt konkurs vil det ikke bare legge igjen en milliard i gjeld. Men flere underleverandører vil komme i en svært vanskelig situasjon.
– Vi vet ikke helt ennå hvor mye vi taper, men det er et veldig betydelig beløp. Det dreier seg definitivt om millioner av kroner. Sånn er det, sier Per Greus, regionsjef i Skellefteå-bedriften Markbyggarna til Dagens Industri.
Et annet selskap, Titan Konstruktion, har allerede bukket under og forsøker nå en rekonstruksjon fordi Northvolt skylder mer enn 130 millioner DKK på den kontoen alene.
Andre mener imidlertid også at Northvolt ikke har fullt så mye skyld i sine egne problemer som det ser ut til utenfra. Kina kan ha sabotert det hele. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!