BMWs M-avdeling mener selv at de har designet nye M5 slik at det ikke kan merkes at den veier mer enn noen gang før.
Med en vekt på 2.444 kilo er den nye BMW M5 ingen lettvekt. Faktisk har bilen aldri vært tyngre.
Allikevel er BMW-folket sinte over at bilen utenfor fabrikken ikke bare er vurdert, men direkte kalt overvekt – fett med andre ord.
Dette sier M-sjef Frank van Meel i et intervju med BMW Blog . I samme intervju, der han gjør det klart at neste M3 også får forbrenningsmotoren, får M-sjefen lufte frustrasjonen over mottakelsen bilen har fått. Spesielt på det store internett.
I intervjuet mener Frank van Meel at man ikke kan si noe om hvordan en bil presterer basert på tall i 'et Excel-ark'. Konsernsjefen forsvarer seg med at M-folket har gjort mye for og lagt lidenskap i å «skjule vekten».
Faktisk vurderte M-toppen om han bare skulle ta steget og la forbrenningsmotoren være helt i den nye M5 da den var under utvikling.
LES OGSÅ: Elbil til 800.000 kroner fikk veihjelp første dag: «Ikke uvanlig»
Motsatt mener tyskerne at den eneste måten å holde liv i den 4,4-liters V8-motoren var å elektrifisere drivverket. Og det bidrar dessverre betydelig til vekten. Men BMW synes ikke kritikken er helt rettferdig.
Nye M5 deler motor med en bil som BMW generelt har vanskeligheter med å selge. Faktisk har salget aldri virkelig tatt av. Faktisk fortsetter det bare å gå nedover. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!