Den nye Volvo EX30 er svært populær i både Danmark og Sverige. Men nå viser et svensk regnestykke at verditapet er et mareritt.
Nye Volvo EX30 har opplevd et betydelig verditap på kort tid, noe som har gjort den populære elbilen mer attraktiv for bruktkjøpere. Men det er et mareritt for de første eierne.
Det viser en anmeldelse fra den svenske avisen Aftonbladet .
Som ny er EX30 en skikkelig dårlig investering – spesielt hvis du velger det store batteriet og ekstrautstyret – synker bilens verdi med lynets hastighet.
Ifølge Aftonbladet har en Volvo EX30, som bare har snaue 2.930 kilometer, allerede falt med 182.000 svenske kroner fra nyprisen, og til og med nesten fabrikknye modeller selges med rabatter på opptil 90.000 svenske kroner.
Ifølge en biløkonom opplever imidlertid Volvoer ikke noe mer enn Teslas kunder var i da det bilmerket reduserte prisene drastisk.
LES OGSÅ: Er Teslaen din påvirket? Dette utstyret på 58 000 DKK fungerer ikke
Biløkonom Ronny Svensson sammenligner utviklingen med det som skjedde da Tesla senket prisene betydelig for rundt to år siden.
Svensson forklarer hvordan bilister som hadde kjøpt en Tesla for prisavslaget følte seg lurt av den plutselige verdifallet.
– Det er akkurat den samme følelsen som de som hadde en Tesla, da Tesla senket prisen med 100-150.000 svenske kroner. De følte seg lurt, sier han til Aftonbladet.
Da Tesla begynte å senke prisen, hørte Boosted også fra frustrerte eiere. Blå. en Model Y-eier som hadde tapt hele 250.000 kroner over natten.
Verdifallet på Volvo EX30 tilsvarer cirka 40 DKK pr korte kilometer. Denne situasjonen står i kontrast til det generelle inntrykket av at Volvo-biler har en tendens til å ha en høy bruktverdi.
For eiere som har måttet selge sin EX30 etter mindre enn ett år, kunne det i praksis vært billigere å bruke en limousintjeneste i stedet.
Bruktkjøpere kan derimot utnytte situasjonen, da det store verditapet som første eier typisk har måttet ta, gjør Volvo EX30 mer økonomisk fordelaktig for neste eier.
Mange av disse bilene er også lagerbiler, som selges med ekstra rabatter, ofte over 100 000 SEK.
Volvos danske forhandlere tilbyr også privatleasing som et alternativ for de som ønsker å unngå risikoen for ytterligere verditap.
Det er foreløpig mulig å lease en splitter ny Volvo EX30 med det større batteriet for en månedlig betaling fra 3.795 DKK.
Noe som i mange tilfeller er mer økonomisk fordelaktig enn å kjøpe bilen ved å legge alle pengene på bordet på en gang.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!