7. januar, 2025

Diesel Golf fra 1977 slo toppmoderne elbil i ny test

Den ville kostet over en million kroner om den kunne kjøpes i Danmark. En topp moderne elbil kan likevel ikke holde tritt med en dieseldrevet Golf fra 1977.

Selv en moderne elbil som Lucid Air kan ikke måle seg med rekkevidden til en dieseldrevet Volkswagen Golf fra 1977.

En ny test avslører hvordan en nesten 50 år gammel bil fortsatt kan utkonkurrere en toppmoderne elbil når det kommer til rekkevidde.

Golfens dieselmotor og effektiviteten fra en annen tid viser seg å være en tøff nøtt å knekke i en direkte sammenligning.

Testen ble utført av folkene bak YouTube-kanalen EverydayDriver og inkluderte tre biler: den elektriske Lucid Air, hybriden Hyundai Sonata og den klassiske Volkswagen Golf Mk1 med dieselmotor.

Golfen, også kjent som "Rabbit" i USA, har blitt restaurert tilbake til sin opprinnelige tilstand fra 1977 og fungerer som den gjorde den gang.

Hensikten med testen var å undersøke hvor langt hver bil kunne gå på en enkelt tank med drivstoff eller lade under normale trafikkforhold. Alle tre bilene hadde et mål om å nå 725 kilometer uten å måtte fylle bensin eller lade underveis.

Lucid Air, som representerer det siste innen elbilverdenen, var den første bilen som gikk tom for energi. Selv om elbilen hadde en betydelig rekkevidde, var ytelsen begrenset av vekten og det høye energiforbruket til batteriet.

Med Lucid Air ute av testen fortsatte den klassiske diesel-Golf og hybrid Hyundai Sonata. Golfens enkle design og dens effektive dieselmotor ga den en klar fordel, spesielt på lengre reiser uten hyppige stopp.

Som en del av testen ble det lagt vekt på å simulere realistiske trafikkforhold som bilistene møter i hverdagen. Dette inkluderte motorveikryssinger, bykryssinger og turer i kupert terreng.

Kort av grensen for rekkevidden, ble de to gjenværende bilene tatt for en runde på en lukket racerbane. Her ble det brukt siste drivstoff da bilene fortsatte til tanken var helt tom.

Resultatet viste at den dieseldrevne Golfen fra 1977 klarte å overgå begge moderne biler i rekkevidde. Hyundai Sonata presterte bra. Men den kunne til slutt ikke matche den eldre bilens effektivitet over distansen heller.

Testen fremhever utfordringene moderne teknologier fortsatt står overfor når det gjelder rekkevidde, spesielt sammenlignet med eldre dieselmotorer som prioriterte enkelhet og effektivitet.

Mens elbiler og hybrider vinner terreng som fremtidens transportmåter, minner denne sammenligningen oss om hvordan teknologisk utvikling ikke alltid betyr forbedring på alle fronter. Dieseleffektiviteten er fortsatt vanskelig å slå. Selv etter nesten fem tiår.

https://youtu.be/FQ-ZGxQNH1Q?si=5Ru6GGomsdI06Ui0

Latest

Don't miss

Bilist sovnet i en burgerku – så kom politiet

Fredag kveld endte en bilist opp med alt annet...

Det er derfor 14.000 klassiske biler ruster bort på flyplassen

På en flyplass som tidligere huset British Air Force...

Mercedes-selskapet er nær konkurs – har ingen penger

Tyske Volocopter, deleid av Mercedes, har begjært seg konkurs...

Politiet ønsker 1 million kroner. for konfiskert Ferrari

For mer enn tre år siden beslagla Nordsjællands politi...

Forskere lager elbilbatteri som selv slukker brann

Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Thomas føler seg lurt – kjøpte en ulovlig BMW

Norske Thomas Meberg kjøpte en brukt BMW X5 i 2021. I eksamenssalen fikk han imidlertid noe av et sjokk. Fordi bilen er ulovlig, føler...

Dansk bildelegigant legger ned – alle får sparken

90 års historie er over. Walker Danmark, som en gang produserte lyddempere og eksosrør i Middelfart, stenger helt ned her hjemme. Alle ansatte har...

Per har kort 600.000 kilometer i sin Citroën 2CV

Per Vestin kjøpte sin Citroën 2CV da han var bare 18 år gammel. I dag har den i underkant av 600 000 kilometer og...

En enkel feil i kulden sprenger bilens motor

Feilen er enkel og faktisk ganske typisk. Men det er dyrt hvis bilen ikke har riktig kjølevæske. Og mange sjåfører overser det. En av...

Forskere lager elbilbatteri som selv slukker brann

Batteribranner i elbiler er sjeldne, men ofte svært voldsomme. Noen forskere kan ha mistet det med et batteri som slår seg av. En gruppe...

Tesla-eier stukket av ekskone – må kvitte seg med 700.000 kroner

En svensk Tesla-eier må ikke bare betale 700.000 kroner for forsøk på forsikringssvindel. Han er også dømt for det etter ekskonens avsløring. En Tesla-eier...

Elbil er en krise for Toyota – "Vi har lært av det"

Elbilen bZ4x er en så stor sak for Toyota at japanerne ønsker å skrote navnet. Og nå sier den norske importøren at de har...

Importøren publiserte danske priser for Renault 5

I Danmark starter den nye Renault 5 på 184.990 DKK. Og ifølge importøren er det en av de billigste prisene i hele Europa. Renault...

I 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang

De taper en million kroner pr elbil. Fortsatt, i 2024 solgte Ford flere Mach-E enn ekte Mustang-modeller. Ford opplever en interessant utvikling i salget...

150 elbiler stilte opp ved ladestasjonen: «Flere var på vei»

150 elbiler stilte søndag i kø ved en ladestasjon i Sverige. «Og flere var på vei inn», sier Jan Fridberg mens han passerer kua....

Kjendisens legendariske Porsche leter etter en ny eier

Både Jerry Seinfeld og Steve McQueen har eid denne Porsche 917K. McQueen brukte til og med bilen til innspillingen av 1971-filmen Le Mans. Porsche...

Mazdas salg av bensinbiler satte rekord i 2024

Mazda-ledelsen mener at det bilistene egentlig vil ha er økonomisk oppnåelige biler med forbrenningsmotor. I 2024 solgte japanerne rekordmange bensinbiler. I en tid da...