3. mars, 2025

Elbileiere provosert – vil ikke betale full pris

De har råd til dyre biler som Porsche Taycan. Men norske elbileiere vil ikke akseptere å betale for parkering.

Elbileier Demal Jakic er en av dem som føler seg tråkket på. Han må betale for å parkere ved parken i Trondheim.

Han mener han er blitt lovet gratis parkering. Nettopp fordi han kjører elbil. Lufthavnledelsen, som ikke ønsker å svare på kritikken, annonserer også for gratis parkering for elbiler.

Dette skriver Motor.no .

Men den gratis gode krever tilsynelatende at elbilen er utstyrt med et dedikert elbilskilt. I Norge starter denne typen ting typisk med EV.

I Norge er det imidlertid mulig å utstyre elbiler med helt vanlige skilt uten å nødvendigvis gå glipp av noen av fordelene elbiler har krav på.

I hvert fall i offentlige rom. Men det er ikke helt tilfelle på privat eiendom. Nå spør Demal Jakic seg selv om han er en annenrangs sjåfør i flyplassledelsens øyne.

– Betyr det at jeg ikke er miljøvennlig, eller at jeg er mindre miljøvennlig enn elbileiere med elbilskilt, sier han til media.

Verken flyplassen eller parkeringsselskapet som forvalter flyplassens parkeringsareal er veldig opptatt av å svare på hvorfor elbileiere må betale for parkering når det annonseres at parkering er gratis for dem.

Det er imidlertid ikke fordi elbileiere i Norge ikke har blitt advart at de risikerer å få problemer.

Både politiet og Statens vegvesen har tidligere advart bilister mot å velge 'fossile skilt' for elbiler. Blå. fordi det er fare for forvirring.

Elbileiere synes imidlertid fortsatt det er urettferdig at de kan bli bedt om å betale for parkering når de velger å kjøre elbil.

Parkering er ikke det eneste som Norges stadig større antall elbileiere risikerer å betale mer for i fremtiden.

Landet er i ferd med å nå et punkt hvor de mange milliardene som er brukt på å støtte elbiler med lave avgifter må hentes inn.

Til å begynne med har flere steder i landet forbudt elbiler å bruke bussfelt. Allerede før det ble avgiften på de dyreste bilene hevet.

Og nå er det en diskusjon om hvordan bilister skal betale for at de generelt tyngre elbilene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Oppsagt bildirektør tjente 734.000 kroner dagen

Carlos Tavares var – helt til han ble sparket...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom...

Bakskjerm til elbil koster 50 000 kr. uten mva

Ifølge Takstmannskretsen har prisene på reservedeler til spesielt Kia-biler...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil...

Dansk bil med 1.850 hestekrefter kan få manuelt gir

Det danske bilmerket Zenvo Automotive avviser ikke at den...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...