12. mars, 2025

Bilgigant fyrer 1.800 folk ojeblikket – «Det er nodvendigt»

Tyske Thyssenkrupp, som lever av bilindustrien, er nå under et så stort økonomisk press at det haster med å finne og kutte 1800 jobber. En leder kaller det nødvendig.

Den tyske industrigiganten Thyssenkrupp vil snarest si opp 1800 ansatte i sin bilavdeling.

Beslutningen ble tatt fordi lønnskostnader og generelle kostnader overstiger en generell svak etterspørsel i bilindustrien.

"Utsiktene for den globale bilindustrien er fortsatt svake," sa Volkmar Dinstuhl, leder for selskapets bildivisjon, til avisen waz.de.

Bilindustrien står overfor en periode med betydelige utfordringer, og nå tar industribedriften Thyssenkrupp konsekvensene ved å gå i gang med omfattende kostnadsreduserende tiltak.

Selskapet, som opererer som en av de største leverandørene av bildeler over hele verden, planlegger å redusere arbeidsstokken med omtrent 1800 ansatte.

1.800 personer følger 11.000 permitteringer fra i fjor

– Produksjonsvolumene er stadig under historiske lavmål. Diskusjoner om nye tariffer skaper ytterligere usikkerhet, sier Volkmar Dinstuhl.

Permitteringsrunden er en del av et bredere handlingsprogram som skal gjøre det mulig for Thyssenkrupp å finne 150 millioner euro på bunnlinjen.

Som en del av spareplanene vil selskapet innføre en ansettelsesstopp som særlig vil ramme de best betalte ansatte.

Det er foreløpig ikke klart hvilke spesifikke fabrikker eller avdelinger som vil bli mest berørt av besparelsene.

Nedgangen i bilindustrien har allerede fått betydelige konsekvenser for flere store selskaper i bransjen.

Selskaper som Volkswagen, Nissan og Stellantis har alle gjort det klart at flere tusen jobber skal kuttes. Akkurat som flere fabrikker skal legges ned.

Dette skyldes først og fremst at fabrikkene er innrettet mot produksjon som ikke lenger er etterspurt. I hvert fall ikke i samme tempo som før.

Thyssenkrupp har allerede hatt et utfordrende 2024. Tilbake i november ba ledelsen 11 000 mennesker om å dra. Og nå skal ytterligere 1800 personer kuttes. Blå. fordi antall bestillinger har krympet med 10 prosent.

– Vi kan ikke unngå kravene fra markedet, selv om vi fortsetter å tro på vår tekniske ekspertise og investerer forsiktig i fremtidig vekst, sier Dinstuhl.

Kerstin Ney, HR-direktør i bilavdelingen, anser oppsigelsene som en nødvendig handling for å opprettholde konkurranseevnen og sikre arbeidsplasser i selskapet på lang sikt.

– Vi vil søke løsninger sammen med tillitsvalgte for å minimere påvirkningen på de ansatte, sier Ney.

Thyssenkrupp Automotive Technology har i dag cirka 31 000 ansatte over hele verden. Bilindustrien er tyskernes største forretningsområde.

Latest

Don't miss

Ford får 33 milliarder – viktig garanti forsvinner

Ford i Europa mottar nå milliarder av danske kroner...

Strøm til elbiler er nå like dyrt som bensin

Strøm til elbiler er nå like dyrt som bensin....

Bensinprisene kan stupe – nå nye lavmål

Bensinprisene har nådd et nytt lavpunkt i Danmark. Sjefanalytiker...

Youtuberen Mr.Beast knuser verdens raskeste racerbil

Verdens største Youtuber, Mr.Beast, lykkes med å knuse verdens...

Kinesiske Xiaomi ønsker å selge biler i Danmark

Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi begynte å bygge elbiler i...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Formel 1-fører innrømmer: Jeg er verdens største hykler

Sebastian Vettel sier en ting, men gjør en annen. Den 4-dobbelte Formel 1-vinneren vet godt at dette gjør ham til verdens største hykler. Sebastian...

Union frykter at Ford i Europa vil gå konkurs

Etter en kapitaltilførsel på 33 milliarder kroner må Ford i Europa nå klare seg uten morselskapet i USA. Fagforeningen frykter konkurs. En mulig konkurs...

Nedtur hos bilgiganten – permitterer umiddelbart 1600 personer

Volkswagens datterselskap Cariad, som utvikler programvaren til konsernets biler, sier opp 1600 ansatte umiddelbart. Det tilsvarer litt over én av tre ansatte. Volkswagen-datterselskapet Cariad,...

Audi får kritikk for å være ekstremt gjerrig i nye A6

Nye Audi A6 er et kostbart tilbud. Audi prøver fortsatt å kutte kostnader på bekostning av kundene, og dette skaper sinne. Audi får nå...

Pinlig: Elektrisk Jaguar måtte lades med en bensingenerator

Det neste tilbudet på en elbil fra Jaguar – kalt Type 00 – dukket uventet opp på Paris Fashion Week. Her ble det nødvendig...

Trafikkpolitiet sikter 70 år gammel pirat fra Aalborg

En 70 år gammel mann ble sist helg siktet for å ha kjørt pirattaxi i Aalborg. Politiet som tok ham på fersk gjerning tror...

Batterigigant nær konkurs i dag – 5000 ansatte permittert

Til tross for redningsforsøk fra styret har batterigiganten Northvolt nå så store problemer at alle pengene er borte. Konkursen er nær. Mer informasjon tyder...

Norge følger Danmark – gal sjåfør mister Tesla i 212 km/t

En norsk sjåfør har mistet sin Tesla, som politiet ellers ikke kunne spore. En dommer har nettopp avgjort at bilen nå tilhører staten. Norge...

Milliardær snytt ut Mercedes til en verdi av 37 millioner kroner

Formel 1-bilen med skilt – Mercedes-AMG One – koster 20 millioner kroner. En milliardær har nå blitt snytt for alle pengene sine og mer...

Trump roser Tesla og Musk foran Det hvite hus – og lover å kjøpe en selv

En rekke Tesla-biler parkert foran Det hvite hus stjal rampelyset da Trump plutselig erklærte sin kjærlighet til Elon Musks elbiler – og bestilte en...

Ingen vil ha Scanias elbiler: 0,26 prosent kjører på strøm

Scania satser alt på én ting – nemlig elektriske lastebiler. Innen 2040 skal dieselbilene være borte. Men ingen kjøper de elektriske alternativene. Scanias ordrebok...

Porsche forventer å tape 150 milliarder på Volkswagen

Holdingselskapet bak Porsche, Porsche SE, regner med å tape hele 150 milliarder kroner fordi Volkswagen har blitt mindre verdt. Porsche SE, største aksjonær i...